نویسندگان:
زینب تقی لو1 ، آتنا اسدی نیا2 .1جامعه الزهرا
2کارشناس ارشدروانشناسی بالینی،گروه روانشناسی،واحدنیشابور،دانشگاه آزاداسلامی،نیشابور،ایران
چکیده فارسی: پژوهش حاضر باهدف بررسی اثربخشی آموزش تنظیم هیجان بر بلوغ هیجانی و تحمل پریشانی نوجوانان پسر انجام شد دراین پژوهش که از نوع نیمه آزمایشی با پیش آزمون پس آزمون وگروه کنترل بود،۳۰ نفر از دانش آموزان نوجوان پسر مقطع ابتدایی مشهد، به روش نمونه گیری در دسترس انتخاب وبه صورت تصادفی دردوگروه آزمایش وکنترل جایگزین شدند سپس جلسات آموزشی برای افرادگروه آزمایش، به صورت گروهی طی ۸جلسه، براساس مدل تنظیم هیجان گراس اجراگردید؛ درحالیکه چنین مداخله ای برای گروه کنترل صورت نگرفت پرسش نامه بلوغ هیجانی سینگ و بهارگاوا، ۱۹۹۰و تحمل پریشانی سیمونز و گاهر، ۲۰۰۵ درمورد شرکت کنندگان اجراگردید ازشاخصهای آمارتوصیفی میانگین وانحراف معیار وتحلیل کوواریانس چندمتغیره برای تجزیه و تحلیل داده های پژوهش استفاده گردید نتایج به دست آمده نشان دادکه بین دوگروه آزمایش وکنترل درمتغیرهای بلوغ هیجانی و تحمل پریشانی تفاوت معناداری وجوددارد P<۰,۰۵ ازاینرو آموزش تنظیم هیجان میتواند بهعنوان یکی ازمداخلات موثرتوسط آموزگاران جهت افزایش بلوغ هیجانی و تحمل پریشانی نوجوانان به کارگرفته شود