نویسندگان:
محسن شاکری1 ، معصومه مددی2 ، مهدیه شفبع نادری3 .1دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه یزد، یزد، ایران
2کارشناس ارشد آموزش و پرورش ابتدایی
3استادیار موسسه آموزش عالی امام جواد ع
چکیده فارسی: پژوهش حاضر به منظور تعیین اثربخشی آموزش ریاضی به شیوه ی آیمت بر مهارتهای اجتماعی و کارکردهای اجرایی کودکان پیشدبستانی شهر سده صورت گرفت این پژوهش به لحاظ هدف یک پژوهش کاربردی و به لحاظ شیوه ی گردآوری اطلاعات یک پژوهش نیمه آزمایشی با طرح پیش آزمون پس آزمون با گروه کنترل بود جامعه آماری پژوهش کلیه کودکان پیش دبستانی ۶ تا ۷ ساله شهر سده به تعداد ۱۸۰ نفر، در سال تحصیلی۱۴۰۱ ۱۴۰۰ بود که ۳۰ نفر از دانش آموزان با روش نمونه گیری هدفمند و بر اساس ملاک های ورود و خروج به عنوان نمونه پژوهش انتخاب شدند و سپس به دو گروه معادل ۱۵ نفره تقسیم شدند و با گزینش تصادفی یکی از گروه ها به عنوان گروه آزمایش و دیگری به عنوان گروه کنترل تعیین شد پرسشنامه مهارتهای اجتماعی گرشام و الیوت فرم معلم ۱۹۹۹ و پرسشنامه سنجش رفتاری کارکردهای اجرایی نسخه پیش دبستانی ۲۰۰۲ به عنوان پیشآزمون توسط معلم تکمیل گردید گروه آزمایش تحت مداخلهی آموزش ریاضی به شیوه ی آیمت قرار گرفت و گروه کنترل هیچ مداخلهای دریافت نکردند سپس پرسشنامه های فوق توسط معلم به عنوان پس آزمون تکمیل شد برای تجزیه و تحلیل داده ها از تحلیل کوواریانس چند متغیره استفاده گردید مقدار F محاسبه شده برای متغیر مهارتهای اجتماعی برابر با ۱۵/۶۰۳، و برای متغیر کارکردهای اجرایی۲۶/۰۱۷ میباشد میباشد که در سطح ۰/۰۵ معنادار است یافته های پژوهش نشان داد که آموزش ریاضی به شیوه ی آیمت به کودکان پیش دبستانی باعث افزایش خودتنظیمی، مهار پاسخ، انعطاف پذیری شناختی، سازماندهی و برنامه ریزی، آغازگری تکلیف، اعتمادبنفس، عزت نفس، رشد اجتماعی، عاطفی و شناختی، دقت دیداری، تمرکز و خودکنترلی و افزایش حس همکاری آنان شد، به عبارتی میتوان گفت که آموزش ریاضی به شیوه ی آیمت بر مهارتهای اجتماعی و کارکردهای اجرایی کودکان پیش دبستانی موثر بوده است از نتایج این پژوهش میتوان در سازمان پژوهش و برنامهریزی وزارت آموزش و پرورش، موسسات آیمت و تمامی مراکز پیش دبستانی استفاده کرد