نویسندگان:
حاتم فرجی دهسرخی1 ، اکرم عبداللهی2 .1دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه شهید باهنر ، کرمان، ایران
2کارشناسی ارشد مشاوره توانبخشی، واحد قوچان، دانشگاه آزاد اسلامی، قوچان، ایران
چکیده فارسی: هدف پژوهش حاضر تعیین اثربخشی آموزش مهارت ارتباطی بر اضطراب تحصیلی دانش آموزان بوده است روش پژوهش نیمه آزمایشی با طرح پیش آزمون پس آزمون و با گروه کنترل بود جامعه آماری شامل دانش آموزان مقطع ابتدایی شهر چناران در سال ۱۴۰۱ مشغول به تحصیل بودند که با استفاده از روش نمونه گیری دردسترس ۳۰ نفر انتخاب و در دو گروه آزمایش و کنترل قرار گرفتند شرکت کنندگان پرسشنامه اضطراب تحصیلی را تکمیل نمودند مداخله آزمایشی مهارت های ارتباطی برای گروه آزمایش طی ۶ جلسه ۹۰ دقیقه ای اجرا شد ولی در مورد گروه گواه هیچ آموزشی صورت نگرفت پس از اتمام برنامه آموزشی از هر ۲ گروه پس آزمون به عمل آمد نتایج تجزیه و تحلیل داده ها نشان داد که که میانگین نمره اضطراب تحصیلی دانش آموزان در پس آزمون گروه آزمایش نسبت به پیش آزمون معنادار بوده است آموزش مهارت ارتباطی بر اضطراب تحصیلی دانش آموزان تاثیر دارد