نویسندگان:
سید علیرضا هوشی السادات1 ، نوید نادری2 .1دانشگاه فرهنگیان، تهران، ایران
2دانشجویکارشناسی ارشد، روان شناسی عمومی، دانشگاه آزاد اسلامی، گچساران، ایران
چکیده فارسی: هدف پژوهش حاضر بررسی اثربخشی آموزش مهارتهای اجتماعی مبتنی بر پردازش شناختی بر معناداری زندگی و خود افشایی هیجانی در مادران دارای فرزند کمتوان ذهنی شهر کازرون بود طرح پژوهش یک طرح نیمه آزمایشی از نوع پیش آزمون و پس آزمون با گروه آزمایش و کنترل بود جامعه آماری پژوهش شامل تمام مادران دارای فرزند کمتوان ذهنی در شهر کازرون بود ۳۰ نفر از مادران به روش نمونه گیری در دسترس انتخاب شدند سپس دانش آموزان در دو گروه آزمایش و کنترل هر گروه ۱۵ نفر جایگزین شدند برای تجزیه و تحلیل داده ها از آزمون تحلیل کوواریانس استفاده گردیده است یافته های پژوهش نشان داد آموزش مهارتهای اجتماعی مبتنی بر پردازش شناختی بر معناداری زندگی و خود افشایی هیجانی مادران دارای فرزند کمتوان ذهنی شهر کازرون موثر است P<۰/۵ نتایج این پژوهش نشان داد که از آموزش مهارت های اجتماعی مبتنی بر پردازش شناختی میتوان به عنوان روشی کارآمد برای خودافشایی هیجانی و معناداری زندگی مادران دارای فرزند کمتوان ذهنی استفاده نمود