چکیده فارسی: اشــتیاق شــغلی کارکنان منافع بســیاری را به صورت مستقیم و غیرمســتقیم برای ســازمان و افراد در پی دارد و منابع شغلی و شخصی از طریق اثرگذاری بر اشتیاق شغلی پیامدهای سازمانی را تحت تأثیر قرار میدهند. هدف پژوهش حاضر بررسی ارتباط رهبری اصیل با اشتیاق شغلی کارکنان آموزش و پرورش با میانجیگری سرمایه روانشناختی بوده است. روش پژوهش توصیفی- همبستگی است. جامعه آماری شامل همۀ مدیران، دبیران و آموزگاران مدارس شهرستان الشتر بود که با استفاده از فرمول کوکران و روش نمونهگیری تصادفی ساده، 295 نفر به عنوان نمونه انتخاب شدند. ابزار گردآوری دادهها عبارت بودند از پرسشنامه اشتیاق شغلی اوترخت (UWES) (2003)، پرسشنامه سرمایه روانشناختی لوتانز (PCQ) (2007) و پرسشنامه رهبری اصیل والومبوا و همکاران (ALQ) (2008). ارزیابی الگوی پیشنهادی پژوهش با استفاده از مدلیابی معادلات ساختاری و به کمک نرمافزارهای SPSS20 و AMOS20 انجام گرفته است. نتایج نشان دادند که مدل پیشنهادی از برازش خوبی با دادهها برخوردار است و رهبری اصیل و سرمایه روانشناختی با اشتیاق شغلی ارتباطی مثبت و معنادار دارند. در این میان مسیر مستقیم رهبری اصیل به سرمایه روانشناختی و سرمایه روانشناختی به اشتیاق شغلی معنادار بود ولی مسیر مستقیم رهبری اصیل به اشتیاق شغلی معنادار نبود. مسیر غیرمستقیم رهبری اصیل از طریق سرمایه روانشناختی روی اشتیاق شغلی معنادار بود. یافتههای پژوهش نشاندهندۀ آن است که هر چند رهبری اصیل با اشتیاق شغلی رابطۀ مثبت دارد، اما تأثیر آن از طریق سرمایه روانشناختی بر اشتیاق شغلی معنادار است و به تنهایی اثری بر اشتیاق شغلی کارکنان ندارد.
The Mediating Role of Psychological Capital in the Relationship between Authentic Leadership and Work Engagement among School Principals and Teachers
English Abstract: This research sought to examine the mediating role of psychological capital in the relationship between authentic leadership and work engagement among school principals and teachers. The study had a descriptive, correlational design. The statistical population of the study was comprised of all school principals and teachers in Aleshtar (located in Lorestan Province) in school year 2016-17 from among whom 295 individuals were selected through random simple sampling method. It is worth mentioning that the sample size was determined via the Cochran formula. The instruments included Utrecht Work Engagement Scale (UWES) (2003), Luthan’s Psychological Capital Questionnaire (PCQ) (2007), and Authentic Leadership Questionnaire (ALQ) (Walumbwa, et al., 2008). Evaluation of the proposed model was performed through SEM and using SPSS20 and AMOS20. Results demonstrated that the proposed structural model provided a good fit to the data and there was a significant, positive relationship between authentic leadership, psychological capital, and work engagement. Furthermore, the results showed that the direct relationship between authentic leadership and psychological capital was significant. This also holds true for the direct relationship between psychological capital and work engagement. Nevertheless, the direct relationship between authentic leadership and work engagement was not significant. Findings also indicated that the indirect relation between authentic leadership and work engagement through moderation of psychological capital was significant. Accordingly, although authentic leadership had a significant, positive relationship with work engagement; however, this association was meaningful through the mediation of psychological capital and this variable had no effect on personnel work engagement by itself.
Keywords: work engagement , teachers , psychological capital , authentic leadership , school principals .