نویسندگان:
علی اختر شهر1 ، محمدحسین ترک زاده2 .1استادیار گروه علوم سیاسی، واحد لاهیجان، دانشگاه آزاد اسلامی، لاهیجان، ایران
2دانشجویکارشناسی ارشد، روان شناسی عمومی، دانشگاه آزاد اسلامی، گچساران، ایران
چکیده فارسی: هدف پژوهش حاضر بررسی اثربخشی روان نمایشگری بر افزایش عزت نفس و تاب آوری تحصیلی دانش آموزان مبتلا به نارساخوانی در شهر بوشهر بود طرح پژوهش یک طرح نیمه آزمایشی از نوع پیش آزمون و پس آزمون با گروه آزمایش و کنترل بود جامعه آماری پژوهش شامل کلیه دانش آموزان پسر دارای ناتوانی یادگیری خواندن نارساخوان پایه سوم، مقطع ابتدایی شهر بوشهر بود ۳۰ دانش آموز پایه سوم دارای ناتوانی یادگیری به روش نمونه گیری تصادفی خوشه ای چند مرحلهای انتخاب شدند سپس دانش آموزان در دو گروه آزمایش و کنترل هر گروه ۱۵ نفر جایگزین شدند برای گردآوری اطلاعات از پرسشنامه های عزت نفس و تاب آوری تحصیلی استفاده شد تجزیه و تحلیل داده ها با استفاده از آزمون تحلیل کوواریانس انجام گرفت یافته های پژوهش نشان داد آموزش روان نمایشگری بر افزایش عزت نفس و تاب آوری تحصیلی دانش آموزان مبتلابه نارساخوانی در شهر بوشهر موثر بود به عبارت دیگر این مداخله توانست عزت نفس و تاب آوری تحصیلی را در گروه آزمایش ارتقا دهد نتایج این پژوهش نشان داد که از روان نمایشگری می توان به عنوان روشی کارآمد برای افزایش عزت نفس و تاب آوری تحصیلی دانش آموزان مبتلا به نارسا خوانی استفاده نمود