نویسندگان:
سلیمان مرادی دیماندول1 ، روح اله دهدار2 .1دانشجوی دکتری، دانشگاه اصفهان، اصفهان، ایران
2کارشناسی ارشد روانشناسی تربیتی، دانشگاه یزد
چکیده فارسی: تقلب تحصیلی در همه سطوح آموزشی رایج است و تاثیر ویرانگری دارد با این حال این عمل شرم آور ادامه دارد و اغلب تکرار می شود هدف از پژوهش حاضر بررسی ارتباط عوامل اجتماعی هنجارهای ذهنی و اعتماد اجتماعی و عوامل مثلث تقلب فشار، فرصتها و عقلانی سازی در دانش آموزان پسر شهر زاهدان میباشد روش گردآوری داده ها از نوع توصیفی همبستگی میباشد جامعه آماری پژوهش حاضر را کلیه دانش آموزان دوره دوم متوسطه، ناحیه ۱، شهر زاهدان به تعداد ۸۶۵۹ نفر تشکیل داده که با استفاده از فرمول کوکران ۳۶۸ نفر به عنوان نمونه انتخاب شد جهت گردآوری اطلاعات از پرسشنامه ۲۳ سوالی Shbail et al ۲۰۲۲ استفاده شد نتایج مدل سازی معادلات ساختاری با استفاده از Amos نشان داد که ارتباط مثبتی میان متغیرهای فشار، فرصتها، هنجارهای ذهنی و اعتماد اجتماعی و ارتباط منفی بین متغیر عقلانی سازی با قصد رفتار برای تقلب در دانش آموزان دیده میشود همچنین ارتباط منفی و معنیداری میان قصد رفتار برای تقلب با رفتار تقلب مشاهده شد که در نهایت دانش آموزان را به ارتکاب تقلب در امتحانات آنلاین سوق میدهند لذا نتایج این پژوهش به متولیان آموزشی کشور کمک کرده تا بتوانند شانس تقلب دانش آموزان را در امتحانات آنلاین به حداقل برسانند