نویسندگان:
بابک نبی زاده1 ، صبورا برزگر2 ، هدی بابایی3 ، زهرا رجبپور عزیزی4 .1دانشگاه عالی دفاع ملی،تهران، ایران
2کارشناسی ارشد روانشناسی عمومی، دانشگاه فروردین، قائم شهر، ایران
3دکتری روانشناسی، دانشیار گروه روانشناسی، دانشگاه فروردین قائم شهر، مازندران، ایران
4دکتری روانشناسی تربیتی مربی گروه روانشناسی، دانشگاه فروردین قائم شهر،مازندران، ایران
چکیده فارسی: زمینه و هدف: هدف از پژوهش حاضر بررسی اثربخشی آموزش مبتنی بر موسیقی بر توجه و تمرکز کودکان دارای اختلال یادگیری ویژه بوده است روش : پژوهش حاضر از نوع نیمه آزمایشی با پس آزمون و پیش آزمون در دو گروه آزمایش و کنترل می باشد جامعه آماری شامل کلیه کودکان ۶ الی۱۰ ساله در مرکز آموزش اختلال یادگیری توانا شهرستان قائمشهر به تعداد ۵۰ نفر در سال تحصیلی ۱۳۹۹ ۱۴۰۰ که از این میان ۳۰ نفر به شیوه نمونه در دسترس انتخاب شدند و به صورت تصادفی در دو گروه آزمایش ۱۵ نفر و گواه ۱۵ نفر قرار گرفتند گروه آزمایش در ۱۶ جلسه هر جلسه به مدت ۳۰ دقیقه تحت موسیقی درمانی قرار گرفت و گروه کنترل تا پایان پژوهش مداخله ای دریافت نکرد ابزار پژوهش، پرسشنامه کانرز بود داده های گردآوری شده با استفاده از روش های آمار توصیفی، شاخص های میانگین، درصد، انحراف معیار، ترسیم جدول فراوانی و در بخش استنباطی از روش GEE استفاده شد یافته ها: نتایج پژوهش نشان داد که موسیقی درمانی بر مشکلات سلوک پسران و دختران، بی توجهی رویا پردازی، اضطراب و انفعالی بودن کودکان دارای اختلال یادگیری ویژه اثربخش است P<۰/۰۵ نتیجه گیری: استفاده از موسیقی درمانی می تواند بر توجه و تمرکز کودکان دارای اختلال یادگیری ویژه مفید باشد