نویسندگان:
اسماعیل قاسمی1 ، رسول برقی2 ، جعفر برقی3 ، سمیرا کرامتی4 ، ناصر سلطان پور5 .1دانشجوی دکتری مدیریت آموزشی، دانشگاه محقق اردبیلی، اردبیل، ایران
2کارشناسی ارشد روانشناسی بالینی، فرهنگی شاغل در منطقه هوراند استان آذربایجانشرقی
3کارشناسی روانشناسی بالینی، فرهنگی شاغل استان آذربایجانشرقی
4کارشناسی ارشد مشاور خانواده، فرهنگی شاغل شهر مشهد
5کارشناسی علوم تربیتی، فرهنگی شاغل استان آذربایجانشرقی
چکیده فارسی: امروزه سوء مصرف مواد مخدر از ناگوارترین اسیب های اجتماعی است در سال های اخیر، مصرف مواد در دانش آموزان مدارس و دانشجویان دانشگاه ها رو به افزایش است و توجه ویژه ای را می طلبد هدف از انجام این پژوهش تعیین اثربخشی آموزش مهارت های دهگانه زندگی بر کاهش گرایش به اعتیاد در بین دانش آموزان در معرض خطر مدارس دوره دوم متوسطه منطقه هوراند از استان آذربایجان شرقی بود بدین منظور با استفاده از روش نمونه گیری تصادفی، ۱۰۰ پرسشنامه گرایش به مواد مخدر بین دانش آموزان مدارس دوره دوم متوسطه توزیع و از میان این افراد ۴۰ نفر که نمره بالاتر از ۲۵ گرفته اند، انتخاب شدند سپس به گروه آزمایشی مهارت های دهگانه زندگی طی ۱۲ جلسه دوساعته در مدت سه ماه آموزش داده شدو طی این مدت، گروه کنترل هیچ مداخله ای دریافت نکرد پس از اتمام آموزش همان ابزار به عنوان پس آزمون روی آزمودنی ها اجرا گردید برای تجزیه و تحلیل داده ها از روش های آماری توصیفی و ازمون کوواریانس استفاده شد نتایج حاکی از آن بود که میزان گرایش به مصرف مواد گروه آزمایش در مرحله پس آزمون به طور معناداری پایین تر از گروه کنترل می باشد همچنین آموزش مهارت های دهگانه زندگی در کاهش گرایش به مصرف مواد تاثیرگذار بوده است بنابراین، روش مناسبی برای پیشگیری از اعتیاد است