نویسندگان:
عاصمه قاسمی1 ، مریم ملکی گلندوز2 .1استادیار گروه علوم اجتماعی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد علوم و تحقیقات تهران، تهران، ایران
چکیده فارسی: با تغییرات زیست ساختاری در سنین نوجوانی، حس کنجکاوی و ارزیابی پیرامون در افراد وارد مرحلهجدیدی گردیده و در واقع توام با تحول جسمی، در مسائل شناختی و روانی نوجوان نیز تحولات پیچیده ایرخ می دهد در هر یک از مراحل رشد، تغییراتی در ابعاد جسمی، عاطفی، ادراکی و اجتماعی پدید می آید ولی این تغییرات در دوره نوجوانی اساسی بوده و ویژگی های خاص خود را دارد علاوه برآن منجر به پدیدآمدن شکل خاصی از آگاهی فرد نسبت به خویشتن می گردد چون این تحولات در دوره نوجوانی به ظرفیتنهایی خود می رسد، شناخت فرد از خویشتن نیز در قالب نقطه نظرات، اعتقادات، ارزش ها، عکس العمل هاو نحوه یکپارچه شدن با جامعه، ماهیتی می سازد که به هویت تعبیر می شود رسیدن به هویت در دورهنوجوانی، به نحوه حل تضادهای نوجوانی بستگی دارد عدم موفقیت نوجوان در کسب یک هویت فردی وایفای نقشهای متفاوت، اعم از اینکه در اثر تجارب نامطلوب کودکی با شرایط نامناسب فعلی او باشد، بحرانیایجاد می کند که آن را بحران هویت می نامند بحران هویت ناشی از عوامل متعدد در گذشته فرد است اینعوامل از ابتدای کودکی تا دوره نوجوانی را در بر می گیرد عوامل متعددی از جمله رسانه ها، مذهب، گروههمسالان، مدرسه، خانواده و در هویت نوجوانان موثرند هر یک از این عوامل منجر به دست یابی نوعی ازهویت مانند هویت فردی، هویت اجتماعی، هویت فرهنگی، هویت ملی یا قومی و هویت دینی یا مذهبی میشوند که هر کدام کارکرد و خاصیت ویژه ای را در زندگی فرد ایفا می نمایند بحران هویت دارای پیامدهاییمی باشد که عبارتند از بحران آسیبهای اجتماعی از قبیل بحران اعتیاد، بحران طلاق، بحران بزهکاری و بیهدفی، رخوت سستی و انزوا