نویسندگان:
عطیه یوسفی1 ، روناک حیدربیگی گچی2 ، سعاد عوض پور3 .1دانشجوی دکتری مهندسی صنایع، دانشکده صنایع، دانشگاه علم و صنعت ایران
2کارشناسی ارشد، گروه روانشناس و علوم تربتی، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه آزاداسلامی واحد ایلام
3کارشناسی ارشد، گروه روانشناس و علوم تربتی، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه آزاداسلامی واحد ایلام
چکیده فارسی: هدف از این تحقیق بررسی رابطه ی بین اهداف پیشرفت و سازگاری تحصیلی با نقش واسطه ای خودکارآمدی تحصیلیدانش آموزان مقطع متوسطه اول شهر ایلام در سال ۹۹ ۹۸ است روش تحقیق پژوهش حاضر توصیفی همبستگی –است و برای گردآوری اطلاعات مورد نیاز از پرسشنامه های اهداف پیشرفت ، خودکارآمدی تحصیلی و سازگاریتحصیلی استفاده شد جامعه آماری این تحقیق را دانش آموزان دختر و پسر مقطع متوسطه شهر ایلام تشکیل دادندکه طبق فرمول کوکران ۲۴۰ نفر به عنوان نمونه انتخاب شدند نتایج نشان بین اهداف پیشرفت و سازگاری تحصیلیدانش آموزان رابطه مثبت و معناداری وجود دارد ، از میان مولفه های اهداف پیشرفت اثر تسلط گرایی بر پیش بینیسازگاری تحصیلی دانش آموزان در سطح خطای کمتر از ۵ ٪ معنادار است؛ اما اثر تسلط اجتنابی بر پیش بینی سازگاریتحصیلی دانش آموزان در سطح خطای کمتر از ۵ ٪ معنادار نیست به همین ترتیب اثر عملکردگرایی بر پیش بینیسازگاری تحصیلی دانش آموزان که در سطح خطای کمتر از ۵ ٪ معنادار است اما اثر عملکرد اجتنابی بر پیش بینیسازگاری تحصیلی دانش آموزان در سطح خطای کمتر از ۵ ٪ معنادار نیست همچنین نتایج نشان داد بین اهدافپیشرفت و خودکارآمدی تحصیلی دانش آموزان مقطع متوسطه اول شهر ایلام رابطه معناداری وجود دارد بین اهداف پیشرفت و خودکارآمدی تحصیلی دانش آموزان رابطه مثبت و معنادار وجود دارد، بین سازگاری تحصیلی وخودکارآمدی تحصیلی دانش آموزان مقطع متوسطه اول شهر ایلام رابطه معناداری وجود دارد و بین سازگاری تحصیلیو خودکارآمدی تحصیلی مثبت و معناداری وجود دارد همچنین نتایج نشان داد خودکارآمدی در رابطه بین اهدافپیشرفت با متغیر سازگاری تحصیلی نقش واسطه ای ایفا می کند