نویسندگان:
بهنام عبدی1 ، سمیه عجمی2 ، لیدا سعیدی3 ، سمیه سارانی شورستانی4 .1استادیار دانشگاه امام علی (ع) پسادکتری دانشکده مدیریت دانشگاه تهران
چکیده فارسی: هدف پژوهش حاضر تاثیر برنامه درسی معنوی با تاکید بر هویت ایرانی اسلامی در برنامه درسی دوره متوسطه شهر گنبد بود این پژوهش از نوع توصیفی است و به لحاظ نحوه گردآوری داده ها، این پژوهش میدانی محسوب می شود جامعه آماریپژوهش شامل معلمان دوره متوسطه شهر گنبد بوده که در سال تحصیلی ۱۴۰۰ ۴۰۱ مشغول به تحصیل بودند، که تعدادآنها ۲۴۶۱ نفر بوده و ۳۳۴ نفر به عنوان نمونه آماری با استفاده از جدول کرجسی و مورگان و با استفاده از روش نمونهگیری دسترس متناسب با جنسیت انتخاب و مورد مطالعه قرار گرفتند ابزار به کار رفته جهت جمع آوری داده ها، پرسشنامه استاندارد برنامه درسی معنوی بوده است تجزیه و تحلیل داده ها حاصل از آزمون تحلیل عامل نشان داد که مولفه هایموثر بر برنامه درسی معنوی با تاکید بر هویت ایرانی اسلامی که در مجموع شامل ۵۷ گویه می باشند، در قالب ۶ مولفه اهداف با ۸ گویه، ارزشیابی با ۸ گویه، محتوا با ۶ گویه، روش با ۵ گویه، هویت ایرانی با ۱۳ گویه و هویت اسلامی با ۱۴گویه مورد بررسی قرار گرفته اند بوسیله تحلیل عاملی تاییدی به عنوان مولفه های اصلی مشخص شدند در مجموع تمامی ۶ عامل توانسته اند ۵۴/۳۴ درصد از واریانس برنامه درسی معنوی با تاکید بر هویت ایرانی اسلامی را تبیین کنند