نویسندگان:
مهدی قربانخانی1 ، سپیده ساکی2 ، نسیم ساکی3 .1دانشگاه تهران
2کارشناسی ارشد رشته مدیریت آموزشی
3کارشناسی اتاق عمل
چکیده فارسی: هدف اصلی پژوهش حاضر بررسی تاثیر راهبردهای مدیریت تعارض برسلامت سازمانی با میانجیگری فرسودگی شغلیمعلمان در مدارس متوسطه دوم شهر خرم آباد است جامعه آماری این پژوهش شامل کلیه معلمان در مدارس متوسطهدوم شهر خرمآباد می باشد که تعداد آن ها ۱۴۱۶ نفر است جهت نمونه گیری از جدول کرجسی مورگان استفاده شدو نحوه نمونه گیری به صورت طبقه بندی نسبی می باشد و حجم نمونه شامل ۳۰۲ نفر برآورد گردید در این پژوهشبرای سنجش متغیرهای پژوهش، از پرسشنامه های سلامت سازمانی هوی و فیلدمن ۱۹۹۶ ، راهبردهای مدیریتتعارض پونتام و ویلسون ۱۹۸۲ و پرسشنامه فرسودگی شغلی مسلش ۱۹۸۵ استفاده شد روایی صوری پرسشنامهها نیز بر اساس ظاهر گویه ها و طراحی آن ها، با مراجعه به نظر متخصصان موضوع مشخص و تایید شد در پژوهشحاضر ضریب آلفای کرونباخ برای بررسی پایایی ابزارهای اندازه گیری پژوهش مورد استفاده قرار گرفت و همهپرسشنامه ها از پایایی لازم برخوردار بودند به منظور بررسی نرمال بودن توزیع داده ها از آزمون کولموگروف اسمیرنفاستفاده شد با توجه به نرمال نبودن توزیع داده ها جهت وارسی هدف اصلی پژوهش و آزمون الگوی پیشنهادی، ازروش مدل سازی معادلات ساختاری استفاده شد تحلیل داده ها با استفاده از نرم افزارهای spss۲۴ و SmartPLS۳صورت گرفت به این صورت که بخش آمار توصیفی با نرم افزار spss نسخه ۲۴ و معادلات ساختاری با نرم افزارSmartPLS نسخه ۳ انجام شد یافته های پژوهش نشان داد که راهبردهای مدیریت تعارض بر سلامت سازمانیمعلمان مدارس متوسطه شهر خرم آباد تاثیر دارد به طوری که با افزایش مدیریت تعارض شاهد سلامت سازمانی می باشیم راهبردهای مدیریت تعارض بر فرسودگی شغلی معلمان مدارس متوسطه دوم شهر خرم آباد تاثیر دارد بهطوری که با افزایش مدیریت تعارض شاهد کاهش فرسودگی شغلی در بین معلمان متوسطه دوم شهر خرم آبادخواهیم بود فرسودگی شغلی رابطه ای معکوس با سلامت سازمانی دارد بطوری که با افزایش فرسودگی شغلی شاهدکاهش سلامت سازمانی خواهیم بود و همچنین راهبردهای مدیریت تعارض با توجه به نقش میانجی فرسودگی شغلیبر سلامت سازمانی تاثیر دارد و نقش میانجی فرسودگی شغلی تایید شد