نویسندگان:
محمد بید هندی1 ، رحیمه خواجوی2 .1دانشیار گروه فلسفه و کلام اسلامی دانشگاه اصفهان m.bid@ltr.ui.ac.ir
2کارشناسی ارشد روانشناسی مثبت نگر، دانشگاه آزاد اسلامی واحدگرگان
چکیده فارسی: هدف : پژوهش حاضر با هدف ارزشیابی دوره های آموزش و بهسازی استراتژیک با استفاده از مدل آموزش و بهسازی استراتژیک نوئه در مجتمع آموزشی راه رشد به انجام رسیده تا با مشخص کردن جایگاه سازمان در مسیر تعالی راه رسیدن به قله کیفیت را برای آن هموارتر سازد مواد و روش ها : روش تحقیق از نوع آمیخته کمی کیفی بود؛ در بخش کمی، توصیفی از نوع پیمایشی و در بخش کیفی پدیدارشناسی جامعه آماری پژوهش عبارتست از کلیه کارکنان مهد های کودک و مقاطع ابتدایی استان گلستان که در ۶ ماهه دوم سال ۱۴۰۱ در دوره های آموزشی کوتاه مدت ضمن خدمت اداره آموزش و پرورش استان گلستان، شرکت نموده اند با توجه به اطلاعات بدست آمده در کل استان حدود ۱۴۹۸ نفر بودند؛ با استفاده از روش نمونه گیری خوشه ای هدفمند کودک یاران شهرستان گنبد کاووس انتخاب شدند و از این اداره با استفاده از روش نمونه گیری تصادفی ساده و بر اساس جدول مورگان ۳۰۸ نفر مورد بررسی قرار گرفتند گردآوری داده ها: در بخش کمی از پرسشنامه محقق ساخته براساس مدل آموزش و بهسازی استراتژیک نوئه استفاده و اعتبار پرسشنامه توسط صاح بنظران تایید و پایایی آن با استفاده از ضریب آلفای کرونباخ ۰ ۹۴۸ محاسبه گردید روش تحلیل داده ها: در این بخش مشتمل بر آمار توصیفی و آمار استنباطی یومن ویتنی و کروسکال والیس بود چالش های موجود در دوره های آموزش و بهسازی استراتژیک تحت عنوان بخش کیفی پژوهش مورد شناسایی قرار گرفت جامعه آماری بخش کیفی مشتمل بر مدیران و معاونان آموزشی و معلمان با سابقه بود که با استفاده از روش نمون هگیری هدفمند ملاک محور، تعداد ۱۵ نفر انتخاب و از طریق مصاحبه نیمه ساختاریافته نسبت به جمع آوری اطلاعات اقدام شد در این بخش، برای تجزیه و تحلیل داده های گردآوری شده از تکنیک کدگذاری سه مرحل های اشتراس و کوبین استفاده شد بحث و نتیجه گیری : نتایج پژوهش حاصل نشان داد که در فرایند رقابت، نیازسنجی، برون سپاری دوره های آموزش و بهسازی، کار تیمی و تسهیم دانش، رضایتمندی و جابجایی شغلی و کاهش زمان و هزینه های دوره ها چالش هایی وجود دارد در ادامه کار، برای چگونگی رفع این چالش ها پیشنهادات و سازوکارهایی شناسایی شد که شامل شش مقوله اصلی برنامه ریزی آموزشی استراتژیک ، بازنگری در شرایط نیازسنجی ، برگزاری دوره های آموزشی گروهی با نظارت و مشارکت گروه ها ، بهره مندی از مزایای برون سپاری در شرایط ایده آل، مدیریت بهبود و اصلاح دوره ها با همکاری واحد نظارت و ارزشیابی و اقدامات سازمانی می باشد