نویسندگان:
محمدرضا سیه چهره1 ، شبنم غیبی زاد کیاریق2 ، سید مونس فاطمی3 ، کیانا الهی محمود علیلو4 ، فاطمه ایزدی5 .1دانشگاه پیام نور
2دانشجوی کارشناسی دانشگاه فرهنگیان فاطمه الزهرا تبریز
3دانشجوی کارشناسی دانشگاه فرهنگیان فاطمه الزهرا تبریز
4دانشجوی کارشناسی دانشگاه فرهنگیان فاطمه الزهرا تبریز
5دانشجوی کارشناسی دانشگاه فرهنگیان فاطمه الزهرا تبریز
چکیده فارسی: هوش هیجانی از جمله موضوع هایی است که در حیطه روانشناسی توجه های زیادی را به خود نسبت داده و در بخش های مختلف زندگی نقش مهمی را ایفا کرده است لذا پژوهش حاضر با هدف بررسی رابطه بین هوش هیجانی با پیشرفت تحصیلی و خلاقیت دانش آموزان دختر دوره دوم ابتدایی شهرستان کلیبرانجام گرفته است این پژوهش از نوع کاربردی بوده و از روش های توصیفی و همبستگی به جمع آوری داده های مورد نظر پرداخته است جامعه آماری در این پژوهش کلیه دانش آموزان دختر دوره دوم ابتدایی در سال تحصیلی ۱۴۰۱ ۱۴۰۲ می باشد و از روش نمونه گیری تصادفی ساده استفاده شده است حجم نمونه با استفاده از جدول مورگان ۵۰ دانش آموزان مقطع دوره دوم ابتدایی دخترانه شهرستان کلیبر انتخاب شد نتایج پژوهش حاضر گویای این است که : بین هوش هیجانی و انگیزه پیشرفت رابطه معناداری وجود ندارد بین هوش هیجانی و خلاقیت رابطه معناداری وجود ندارد بین هوش هیجانی و پیشرفت تحصیلی و خلاقیت رابطه معناداری وجود ندارد بنابراین برای رساندن دانش آموزان به سطوح بالایی از مهارت های تحصیلی، علاوه بر اینکه باید توانایی های شناختی کلی را دارا باشند، مستلزم این است که دانش آموزان در جنبه های مختلف هیجان و خلاقیت به رشد قابل توجهی دست یابند