نویسندگان:
حسن رضائی1 ، رویا طراقی2 .1دانشجوی دکتری تخصصی علوم سیاسی(گرایش جامعه شناسی سیاسی)،واحد تهران مرکزی، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران
2کارشناسی ارشد علوم تربیتی، دانشکده غیردولتی غیرانتفا عی رفاه، تهران
چکیده فارسی: هدف از انجام این تحقیق بررسی رابطه توانمندسازی شغلی با رضایت شغلی و خلاقیت معلمان مدارس ابتدایی شهر تهران بوده است پژوهش حاضر به لحاظ هدف کاربردی و به لحاظ روش پژوهش توصیفی پیمایشی بوده است جامعه آماری پژوهش از معلمان مدارس ابتدایی شهر تهران تشکیل شده است که بر اساس جدول کرجسی مورگان – ۳۵۷ نفر آنان ه روش نمونهگیری خوشهای تصادفی انتخاب شدند ابزار گردآوری داده ها در این تحقیق پرسشنامه بوده است به این صورت که برای سنجش توانمندسازی شغلی از پرسشنامه شورت و راینهارت ۱۹۹۵ ، برای سنجش رضایت شغلی از پرسشنامه اسمیت و همکاران ۱۹۶۹ و برای سنجش خلاقیت از پرسشنامه رند سیپ ۱۹۷۹ استفاده شده است برای تجزیه وتحلیل داده ها از ضریب همبستگی اسپیرمن و تحلیل رگرسیون با استفاده از نرمافزار SPSS استفاده شده است نتایج ضریب همبستگی نشان داد بین توانمندسازی شغلی با رضایت شغلی و خلاقیت همبستگی مثبت وجود دارد همچنین نتایج تحلیل رگرسیون نشان داد که توانمندسازی قابلیت پیش بینی و تاثیرگذاری بر رضایت شغلی و خلاقیت معلمان را دارد