نویسندگان:
احمد بخشایش اردستانی1 ، سمیه محبی امین2 .1استاد گروه علوم سیاسی- اندیشه سیاسی و مسائل ایران، واحد تهران مرکزی، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران
2دانشروی کارشناسی ارشد روانشناسی تربیتی دانشگاه بیرجند
چکیده فارسی: هدف پژوهش حاضر بررسی بررسی رابطه نیازهای اساسی روانشناختی با خودتنظیمی تحصیلی دانش آموزان بود روش پژوهش توصیفی از نوع کتابخانه ای است یکی از عوامل مهم و موثر بر خودتنظیمی تحصیلی، نیازهای اساسی روانشناختی است در این پژوهش ابعاد نیازهای اساسی روان شناختی شامل استقلال، شایستگی، تعهد مطرح شد و نظریه های خود تنظیمی شامل نظریه کنشگر، نظریه پدیدارشناختی، نظریه پردازش اطلاعات، نظریه ویگوتسکی، نظریه اراده گرایان مطرح شد نتایج نشان داد که برآورده شدن نیازهای اساسی روانشناختی با خودتنظیمی بالاتر، درگیریتحصیلی بیشتر و پیشرفت تحصیلی بهتر مرتبط است بنابراین ارضای نیازهای اساسی روانشناختی در محیط خانواده و مدرسه انگیزش درونی یادگیرنده و خودتنظیمی تحصیلی را تحت تاثیر قرار می دهد