نویسندگان:
سیاوش یاری1 ، خدیجه علی خدری2 ، مهدیه پهلوانی نیا3 .1گروه تاریخ
2دانشجوی کارشناسی ارشد رشته مدیریت، واحد زاهدان،آموزگار رسمی شهرستان نیمروز
3کارشناسی آموزش ابتدایی، آموزگار خرید خدمات شهرستان نیمروز
چکیده فارسی: پژوهش حاضر از نوع توصیفی، بر مبنای جمع آوری پرسشنامه صورت گرفته است به این منظور شاخص های اساسی در فرایند تدریس از دید جامعه نمونه مورد سنجش و ارزیابی قرار گرفته است جامعه آماری پژوهش حاضر کلیه معلمان آموزش و پرورش شهرستان نیمروز می باشد، با توجه به اینکه کلیه معلمان در محدوده مورد مطالعه به عنوان جامعه مورد مطالعه در نظرگرفته شده است، روش نمونه گیری مطرح نمی باشد بدین منظور ۵۰ پرسشنامه بین معلمان آموزش و پرورش شهرستان نیمروز توزیع شد برای سنجش روایی و پایای پرسشنامه از ضریب آلفای کرونباخ استفاده شده است ،که با استفاده از نرم افزار spss محاسبه گردید داده هایمستخرج از پرسشنامه با روش های آمار استنباطی در پی کشف رابطه بین متغیرها برآمده است با توجه به آزمون تی تک نمونه ای و بر اساس نتایج حاصل در سطح اطمینان ۹۵ %، چون سطح معنیداری آزمون ۰۰۰ / ۰ پایینتر از ۰۵ / ۰ میباشد، پس میتوان بیان کرد بین نقش معلم در فرایند تدریس و یادگیری رابطه معنادار وجود دارد با بررسی وضعیت گویه ها میتوان نتیجه گرفت که کمترین میانگین مربوط به بومی بودن ب ا میانگین ۰۶ / ۲ و بیشترین میانگین مربوط به هدایت کلاس به سمت یادگیری با میانگین ۵۴ / ۲ است