نویسندگان:
اسماعیل پناهی1 ، جمیله یزدانی2 ، آی سلطان طراج3 ، اجو سیدی4 .1دانشجوی دکتری، گروه مدیریت دولتی، واحد تهران مرکزی،دانشگاه آزاد اسلامی ، تهران، ایران
2معلم، دوره ابتدای مدرسه شهید فریدون قرنجیک روستای نیاز آباد بندر ترکمن گلستان ایران
3معلم، دوره ابتدا ی مدرسه شهید فریدو ن قرنجیک روستای نیاز آباد بندر ترکمن گلستان ایران
4معلم، دوره ابتدا ی مدرسه شهید فریدو ن قرنجیک روستای نیاز آباد بندر ترکمن گلستان ایران
چکیده فارسی: دانش معلم رفتار معلم را در کلاس درس هدایت می کند به طور کلی تصور می شود که دانش معلم برای فناوری نقش مهمی در تاثیرگذاری بر یادگیری دانش آموزان در فناوری ایفا می کند تعداد زیادی مدل دانش معلم وجود دارد که حوزه های مختلف دانش معلم را تجسم می کند، اما شواهد تجربی واضحی درباره نحوه تعامل این حوزه ها جود ندارد بینش در مورد تعامل حوزه های دانش معلم می تواند برای آموزش معلم مفید باشد در این پژوهش، روابط فرضی ین حوزه های مختلف دانش معلم برای آموزش فناوری در مدارس ابتدایی به صورت تجربی مورد بررسی قرار گرفت دانش موضوعی، دانش محتوای آموزشی، نگرش و خودکارآمدی با استفاده از آزمون و پرسنشامه سنجیده شد نتایج حاصل از تحلیل مسیر نشان داد که دانش موضوعی یک پیش نیاز مهم برای دانش محتوای آموزشی و خودکارآمدی است متعاقبا مشخص شد که خودکارآمدی معلمان تاثیر زیادی بر نگرش معلمان دارد به سمت تکنولوژی براساس یافته های این پژوهش، توصیه می شود که آموزش معلمان در دجه اول بر توسعه دانش موضوعی معلمان و دانش محتوای آموزشی متمرکز باشد این دانش به طور مثبت بر اعتماد معلمان به تدریس و به نوبه خود بر نگرش آنها نسبت به موضوع تاثیر می گذارد انتظار می رود اعتماد بیشتر به آموزش فناوری و نگرش مثبت تر، فراوانی آموزش فناوری را افزایش دهد، که در نتیجه تجربه تدریس را افزایش می دهد و در نتیجه توسعه دانش محتوای آموزشی معلمان را تحریک می کند این دایره تقویت مثبت در نهایت به کیفیت آموزش فناوری در مدارس ابتدایی کمک خواهد کرد