نویسندگان:
قنبر امیرنژاد1 ، اکبر علیلو2 ، پریا شهبازپور3 ، رضا داداش زاده4 .1گروه مدیریت، ,واحد تهران جنوب، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران،ایران
2مدرس دانشگاه فرهنگیان
3فارغ التحصیل علوم تربیتی گرایش آموزش ابتدایی دانشگاه فرهنگیان پردیس شهید مطهری خوی و آموزگار مقطع ابتدایی
4فارغ التحصیل علوم تربیتی گرایش آموزش ابتدایی دانشگاه فرهنگیان پردیس امام خمینی سلماس و آموزگار مقطع ابتدایی
چکیده فارسی: معلم از جمله عوامل تاثیرگذار بر نظام تعلیم و تربیت می باشد و دارای جایگاه بسیار مهمی است زیرا هم نقش هدایت و حمایت دانش آموزان ر ا برعهده دارد و هم در رشد پرورش دانش آموزان ایفای نقش می کند مطالعات اخیر درباره ی نقش معلم در آموزش، همه براین نکته تاکید دارند که کیفیت تدریس معلم مهمترین عامل اثربخش در یادگیری دانش آموزان است از عوامل تاثیرگذار بر عملکرد تحصیلی دانش آموزان و بهبو د کیفیت کاری معلمان می توان عوامل شناختی را نام برد از جمله این عوامل می توان به باور خودکارآمد ی معلمان اشار ه کرد پژوهش حاضر ، از نوع کاربردی و با توجه به ماهیت موضوع و هدف های پژوهش، توصیفی از نوع همبستگی بوده است هدف پژوهش حاضر بررسی رابطه بین انگیزش و خودکارآمدی است جامعه آماری در این تحقیق معلمان با سابقه کم اولین سال تدریس شهرستان های ماکو و خوی بودند که با نمونه گیری تصادفی ۵۰ نفر انتخاب شدند ، در نهایت پس از بررسی پاسخ پرسش نامه ها ۲۳ پاسخنامه قابل استناد جمع آوری شد نتیجه حاصل شده نشان می دهد که بین انگیز ش شغلی با خودکارآمد ی معلمان رابطه معنی داری وجو د دارد p=۰/۰۵,r=۰/۹۷ این رابطه مثبت و مستقیم می باشد