نویسندگان:
ناصر محمدی1 ، راضیه قاسمی2 ، مرضیه رجایی3 ، اعظم شفیعی4 .1دانشیار دانشگاه پیام نور تهران
2دبیر معارف اسلامی استان اصفهاناداره آموزش و پرورش شهرستان جرقویهدبیرستان پروین اعتصامی دوره متوسطه دوم
3دبیر تربیت بدنی استان اصفهاناداره آموزش و پرورش شهرستان جرقویهدبیرستان پروین اعتصامی دوره متوسطه دوم
4مدیر مدرسه استان اصفهاناداره آموزش و پرورش شهرستان جرقویهدبیرستان پروین اعتصامی دوره متوسطه دوم
چکیده فارسی: این پژوهش با هدف آسیب شناسی امور پرورشی و ارائه راهکارهای قرآنی برمبنای تدبر سوره علق انجام شده است در این پژوهش ، سعی برآنبوده است با بهره گیری از رویکرد توصیفی – تحلیلی و با مرور و بررسی منابع مرتبط با پژوهش حاضر ، به آسیب شناسی امور پرورشی و ارائهراهکارهای قرآنی بر مبنای تدبر سوره علق پرداخته شود بدین منظور با جستجو در منابع مرتبط ، مهم ترین آسیب های امور پرورشی شناساییو پس از آن به ارائه راهکارها و سپس به بررسی آسیب های پرورشی یکی از دبیرستان های شهرستان جرقویه و اجرای راهکارها در آن مدرسهپرداخته شده است یافته های این پژوهش نشان داد که ایجاد احساس نیاز در دانش آموزان نسبت به فراگیری و به کار بستن تعالیم الهی، تدبردر آیات قرآن ، توجه به قیامت و یاد مرگ و نهادینه کردن اعتقاد به معاد ، توجه به دوربین های خداوند و شاهد و ناظر بودن خداوند بر همه یاعمال و رفتار ما، تقویت باورهای دانش آموزان در زمینه انجام فعالیت ها و برنامه ها به صورت خودجوش، تنوع در طراحی برنامهها، توجه بهتاثیرگذاری برنامه های پرورشی به جای توجه بیش از اندازه به تعداد برنامه ها، علاقه مند کردن دانش آموزان به امور پرورشی با نظرسنجی ازخود آنان برای اجرای بهتر برنامه ها ، تربیت تدریجی و پلکانی، استفاده از ساحت های شش گانه در امور پرورشی می تواند در تربیت دانش آموزانبسیار تاثیرگذار باشد