نویسندگان:
عزیز جوانپور هروی1 ، راضیه قاسمی ینگابادی2 ، مرضیه رجائی آذرخوارانی3 ، فاطمه صانعی4 ، پروانه نجفی5 .1دانشیار گروه فقه و مبانی حقوق اسلامی، واحد تبریز، دانشگاه آزاد اسلامی، تبریز، ایران.
2دبیر معارف اسلامی اصفهان،اداره آموزش و پرورش
3دبیر تربیت بدنی اصفهان،اداره آموزش و پرورش
4مدیر مدرسه اصفهان،اداره آموزش و پرورش
5معاون مدرسه اصفهان،اداره آموزش و پرورش
چکیده فارسی: این پژوهش با هدف الگوهای موفق در پیوند نماز با مدرسه ، دانشگاه ، خانواده و مسجد در ایران و کشورهای اسلامی انجام شده است در اینپژوهش ، سعی برآن بوده است تا با بهره گیری از رویکرد توصیفی – تحلیلی و با مرور و بررسی منابع مرتبط با پژوهش حاضر ، به بررسی الگوهایموفق در پیوند نماز با مدرسه ، دانشگاه ، خانواده و مسجد در ایران و کشورهای اسلامی پرداخته شود بدین منظور با جستجو در منابع مرتبط ،ابتدا مهم ترین الگوهای موفق در پیوند نماز با مدرسه ،دانشگاه ،خانواده و مسجد در ایران و سپس در کشورهای اسلامی معرفی شده است وپس از آن راهکارهایی برای الگوهای رفتاری موفق در پیوند با نماز ، مدرسه ، خانواده و مسجد در دبیرستان فاطمیه واقع در یکی از شهرستانهای جرقویه ارائه شده است یافته های این پژوهش نشان داد که معرفی الگو های برجسته و مذهبی به کودکان و نوجوانان ، بیان داستان هاییدر رابطه با نماز ، استفاده از هر فرصت و موقعیت برای تبیین اثرات نماز ، تکریم و شخصیت دادن به دانش آموزان ، نشاط آفرینی فرهنگی واعتقادی و خود باوری به دانش آموزان ، ایجاد رابطه قوی دینی بین معلم و دانشآموزان، ارتباط صمیمی امام جماعت مسجد با کودکان، نوجوانانو جوانان برای جذب و استحکام حضور آنان در مساجد ،پرورش عادت های مناسب با نماز توسط خانواده وغیره در الگوهای موفق پیوند نماز بامدرسه ،دانشگاه ،خانواده و مسجد تاثیرگذار و کاربردی می باشد