نویسندگان:
نورمحمد یعقوبی1 ، احسان گهواره2 .1استاد تمام گروه مدیریت دولتی ،واحد زاهدان ، دانشگاه سیستان و بلوچستان ،زاهدان ایران
2کارشناسی ارشد علوم تربیتی، گرایش برنامه ریزی درسی، دانشگاه پیام نور کرمانشاه
چکیده فارسی: یکی از عوامل مهم و تاثیرگذار در شکل گیری و تداوم درماندگی نوع افکار و نگرش هاییاست که در ذهن جای گرفته است آنچه شاخص درماندگی است شناخت کنترل ناپذیری است نهکنترل ناپذیری واقعی درماندگی آموخته شده که به وسیله حوادث کنترل ناپذیر ایجاد می شوندمنجر به یک ساخت شناختی منفی می گردند، یعنی اعتقاد به اینکه موفقیت و شکست خارج ازکوشش های شخص است در کلاس پایه ششم ابتدایی یکی از دانش آموزان با توجه به تجربه سالهای گذشته دچار درماندگی آموخته شده و دچار کمبود اعتماد به نفس بود و بین تلاش و موفقیترابطهای برقرار نمی کرد سعی شد با افزایش توجه و برقراری رابطه عاطفی مناسب، تشویق و راه هاییبرای افزایش اعتماد به نفس درماندگی آموخته شده در دانش آموز از بین برود و در آخر راهکارهاموثر واقع شد و سبب از بین رفتن درماندگی آموخته شده دانش آموز و افزایش موفقیت تحصیلی دردانش آموز شد پیشنهاد می شود همه معلمین و متخصصین امر تعلیم و تربیت قبل از برچسب زنی درمورد علل افت تحصیلی در دانش آموزان درصدد علل افت تحصیلی باشند تا آینده تحصیلی دانشآموز به علت بی توجهی معلم تباه نگردد