نویسندگان:
نوراله قیصری1 ، احسان گهواره2 ، علیرضا میرشکار جلالوند3 .1دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه تهران
2کارشناسی ارشد علوم تربیتی، گرایش برنامه ریزی درسی، دانشگاه پیام نور کرمانشاه
3کارشناسی ارشد برنامه ریزی درسی، دانشگاه پیام نور کرمانشاه
چکیده فارسی: هدف این پژوهش بررسی میزان همخوانی برنامه درسی قصدشده و اجراشده کتاب ادبیات فارسی پایهیازدهم رشته ادبیات و علوم انسانی بوده است پژوهش حاضر از نوع توصیفی تحلیلی می باشد برای ساخت ابزار پرسشنامه از یک مقیاس برای دبیران، مدیران و دانش اموزان استفاده شد جامعه آماری موردمطالعه، مدیران، معلمان و دانش موزان مناطق آموزشی است که بهصورت تصادفی انتخاب شدند در اینپژوهش حجم نمونه از جامعه آماری مدیران ۲۰ نفر، معلمان ۴۰ نفر و دانش آموزان ۶۰ نفر بود که به شیوهتصادفی انتخاب شدند جهت تحلیل داده ها از روش های آمار توصیفی مانند فراوانی، درصد، میانگین،انحراف معیار و آمار استنباطی مانند تی تک متغیره و تی گروه های مستقل استفاده شد همچنین در سنجشمیزان انطباق برنامه درسی اجراشده و آموخته شده از آزمون تی استفاده شد نتایج نشان داد که بین برنامهدرسی قصدشده و اجراشده کتاب ادبیات فارسی دانش آموزان پایه یازدهم رشته ادبیات و علوم انسانی رابطهو همخوانی وجود دارد