نویسندگان:
مختار ذاکری1 ، مرتضی حیدری2 ، نجمه هاشمی پور3 ، رضوان براتزاده4 .1استادیار گروه علوم تربیتی دانشگاه فرهنگیان، تهران، ایران
2دکتری مشاوره ،گروه مشاوره ،دانشگاه فرهنگیان ،تهران، ایران
3کارشناسی مشاوره و راهنمایی ، گروه مشاوره ، مشهد ، ایران
4کارشناسی مشاوره و راهنمایی ، گروه مشاوره ، مشهد ، ایران
چکیده فارسی: این پژوهش با هدف مطالعه پدیدارشناسانه تجارب دانشجو معلمان دختر دارای اضطراب اجتماعی شهر مشهد انجام شد روش تحقیق کیفی و پدیدارشناسی می باشد جامعه آماری تمام دانشجومعلمان دختر شهر مشهد بوده که در زمانانجام پژوهش آذرماه ۱۴۰۱ ، درحال گذراندن دوره کارورزی ۱ یا ۳ بودند از میان آنها ۵۰ نفر به طور تصادفی بهپرسشنامه اضطراب اجتماعی جرابک پاسخ دادند و تا اشباع نظری ، با ۵ نفر که نمره اضطراب بالایی گرفته بودند ،مصاحبه از نوع نیمه ساختار یافته انجام گرفت در نهایت از روش ون منن برای تحلیل و بررسی مصاحبه ها استفاده شد تجربیات بدست آمده از کارورزی دانشجو معلمان دارای اضطراب اجتماعی ، مربوط به هشت مقوله «استاد درس کارورزی»، «معلم/ مشاور راهنما»، «آموخته های دانشگاهی» ، «انتخاب مدرسه»، «جا نیافتادن کارورزی در مدارس»، «علاقه به رشته»، «تفاوت های کارورزی مشهد و شهر محل خدمت» ، «ارزیابی کلی مثبت» و ۲۱ زیر مقوله می باشد نتایج حاصل از بررسی ها ، ضرورت توجه جدی به مسائل دانشجو معلمان کارورز را برای ایجادآمادگی برای ورود به عرصه شغل معلمی و تحقق هدف برنامه درسی کارورزی ، در پی دارد