نویسندگان:
آمنه مالمیر1 ، مرتضی حیدری2 ، فرزانه سادات کرامتی مقدم3 ، مهدیه سادات رضایی4 .1گروه مدیریت، واحد فراهان، دانشگاه آزاد اسلامی، فراهان، ایران
2دکتری مشاوره ،گروه مشاوره ،دانشگاه فرهنگیان ،تهران، ایران
3کارشناسی راهنمایی و مشاوره، دانشگاه فرهنگیان، مشهد، ایران
4کارشناسی راهنمایی و مشاوره، دانشگاه فرهنگیان، مشهد، ایران
چکیده فارسی: با توجه به بالا بودن تقاضای آموزش عالی، پذیرش و راه یافتن به این مراکز بحث برانگیز شده است که پیرامون آن آراء مختلفیدر این زمینه به وجود آمده که بررسی دیدگاه دانش آموزان به عنوان بازیگران اصلی این عرصه، هدف اصلی این مقاله است جامعه آماری این پژوهش شامل دانش آموزان دختر در دبیرستانی دخترانه در ناحیه یک مشهد می با شد که تعداد ۱۵ نفر بهعنوان نمونه پژوهش با استفاده از روش نمونه گیری هدفمند و اشباع نظری انتخاب شده است داده های استخراج شده از ماحبه نیمه ساختار یافته با استفاده از روش پدیدار شناسی و کد گزاری ا ستخراج مضمون هایاصلی و فرعی مورد تحلیل قرار گرفتند یافته های حاصل از پژوهش نشان داد که برگزاری آزمون شامل: نحوه برگزاری و زمان برگزاری ،آموزش شامل: اساتید و کتبدرسی و مدرسه، کمک آموزشی شامل: کتب کمک آموزشی و موسسات آمادگی کنکور، اطرافیان فرد شامل: خانواده و دوستان،سلامت جسم و روان شامل: تاثیر کنکور بر سلامت و تاثیر سلامت فرد بر روی کنکور، عدالت آموزشی شامل: سهمیه ها، شرایطاقتصادی و اجتماعی، عدم سنجش مناسب و مناطق شهری و روستایی، آینده شامل: آینده شغلی از جمله مسائلی است که ذهندانش آموزان کنکوری را به خود مشغول کرده است یافته های حاصل از این پژوهش می تواند جز برنامه های مورد توجه برنامه ریزان تحصیلی، کادر آموزشی و سیاست گذارانکنکور قرار بگیرد