نویسندگان:
شهرام حمدوی1 ، لیلا پویان مهر2 .1دانشجوی کارشناسی ارشد مدیریت دولتی، دانشگاه آزاد اسلامی، بندر انزلی، ایران
2دانشجوی کارشناسی ارشد تاریخ و فلسفه آموزش و پرورش دانشگاه پیام نور واحد تهران جنوب
چکیده فارسی: هدف تحقیق حاضر اثربخشی هوش اخلاقی و معنوی بر حل تعارض با والدین در دانش آموزان شهر تهران بود پژوهش حاضر، یک مطالعه نیمه آزمایشی با طرح پیش آزمون و پس آزمون با گروه آزمایش و کنترل بود جامعه آماری این پژوهش شامل کلیه دانش آموزان متوسطه اول شهر تهران بودند که در سال تحصیلی ۱۴۰۲ ۱۴۰۱ مشغول به تحصیل بودند که تعداد ۳۰ نفر با روش نمونه گیری در دسترس به عنوان نمونه انتخاب شدند و به صورت تصادفی به دو گروه ۱۵ نفر آزمایش و ۱۵ نفر گروه گواه بودند ابزار استفاده شده در این پژوهش، پرسشنامه تعارضات والد فرزندی موری اشتراوس ۱۹۹۰ بودند اطاعات جمعآوری شده با استفاده از تحلیل کوواریانس چندمتغیری، با استفاده از نسخه ۲۸ نرم افزار آماری SPSS تحلیل شد نتایج این پژوهش نشان داد که در مرحله پس آزمون بین میانگین نمره حل تعارض با والدین در افراد دو گروه تفاوت معناداری وجود دارد ۰۰۱/۰P=؛ ۷۰۴/۰ F= بنابراین نتیجه گیری میشود با آموزش هوش اخلاقی و معنوی می تواند حل تعارض با والدین در دانش آموزان را بهبود بخشید