نویسندگان:
فاطمه نوروزیان1 ، ولی نریمانی2 .1کارشناس ارشد جغرافیا و برنامه ریزی شهری، دانشکده جغرافیا و علوم محیطی، دانشگاه حکیم سبزواری.
2کارشناس ارشد مدیریت رسانه های ورزشیآموزش و پرورش شهرستان دورود
چکیده فارسی: این مطالعه با هدف بررسی و مقایسه دانش آموزان دختر و پسر دوره متوسطه دوم شهرستان دورود نسبت به آسیب های فرهنگی اجتماعی می باشد در سال های اخیر آسیب های فرهنگی اجتماعی در بین نوجوانان به دغدغه اصلی جامعه شناسان ، خانواده ها و صاحب نظران تعلیم و تربیت تبدیل شده است لازم است درک روشنی از دلایل و زمینه های این آسیب ها و گسترش آن در سطح مدارس فراهم شود ملاحظات نظری تحقیق بر اساس دیدگاه جامعه شناسان و نظریات مرتبط با آسیب های فرهنگی اجتماعی تدوین گردیده است طرح پژوهش ، مقایسه ای و تحلیل آن بر اساس t دو گروه مستقل و تحلیل واریانس یک طرفه است جامعه آماری این پژوهش تمامی دانش آموزان دختر و پسر شهر دورود در سال تحصیلی ۱۴۰۱ ۱۴۰۰ است که از میان آنها تعداد ۳۱۱۲ نفر از دانش آموزان دختر و ۳۳۵۱ پسر بودند با روش نمونه گیری تصادفی طبقه ایی تعیین گردیده است وبر اساس نگرش دانش آموزان تعداد ۳۴۸ نفر به پرسشنامه به آسیب های فرهنگی اجتماعی ، ۵ متغیر مواد مخدر، پرخاشگری، وابستگی به اینترنت ، فضای مجازی و طلاق والدین پاسخ دادند برای سنجش نگرش به آسیب های فرهنگی اجتماعی مورد تحقیق پرسشنامه ای ساخته که روایی آن به تایید اساتید محترم رسیده است ، استفاده شد و برای محاسبه پایایی از روش آلفای کرونباخ استفاده گردید تجزیه و تحلیل داده های پژوهش که با نرم افزار آماری spss به دست آمد نشان داد که میانگین نگرش به آسیب های فرهنگی اجتماعی در دانش آموزان پسر نسبت به دانش آموزان دختر بیشتر است همچنین نتایج تحقیقات نشان داد آسیب های ناشی از فضای مجازی و پرخاشگری در دبیرستان های پسرانه بیشتر از دخترانه است و در مقایسه این آسیب ها بین مناطق جنوب و شمال شهر دورود تفاوت معنا داری وجود نداشت نگارنده سعی دارد با بهره گیری از این نتایج با توجه به شرایط جامعه ، نوع ، میزان و شدت آن ، درک روشنی از شناخت بهتر دلایل و زمینه های کنترل این آسیب ها فراهم کند