نویسندگان:
حسین پرکان1 ، فاطمه محسنی2 ، فروزان طاهر اصلانی3 .1دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم
2آموزگار ابتدایی ، مدارس ابتدایی شهر کرمانشاه ، استان کرمانشاه
3آموزگار ابتدایی ، مدارس ابتدایی شهر کرمانشاه ، استان کرمانشاه
چکیده فارسی: پژوهش حاضر درصدد بررسی تاثیر راهبرد یاددهی یادگیری نقشه مفهومی در آموزش علوم تجربی دانش آموزان دختر پایه چهارم ابتدایی شهر کرمانشاه در سال تحصیلی ۱۴۰۱ ۱۴۰۰ می باشد پژوهش حاضر کاربردی و از نوع نیمه آزمایشی با پیش آزمون و پس آزمون و دو گروه آزمودنی ، گروه آزمایش و کنترل می باشد جامعه آماری این تحقیق شامل کلیه دانش آموزان دختر پایه چهارم ابتدایی شهر کرمانشاه به تعداد۱۷۵۰در سال تحصیلی ۱۴۰۱ ۱۴۰۰ می باشد که مشغول به تحصیل بودند، حجم نمونه با استفاده از جدول بارتلت ۱۲۰ نفربه دست آمد در این پژوهش به منظور جمع آوری اطلاعات از دو آزمون محقق ساخته پیش آزمون علوم تجربی سوم ابتدایی و پس آزمون علوم تجربی چهارم ابتدایی به منظور تجزیه و تحلیل داده ها از آمار توصیفی شامل فراوانی ، میانگین و انحراف معیار و از آمار استنباطی شامل آزمون لون و آزمون ANOVA و MANOVA اختلاف نمرات استفاده شده است یافته های این پژوهش نشان داد که نقشه مفهومی در پیشرفت تحصیلی دانش آموزان در سطح درک و کاربست تاثیر مثبت دارد اما در سطح یادداری موثر واقع نشد به طور کلی نتیجه این تحقیق نشان داد که نقشه های مفهومی در آموزش علوم تجربی تاثیر گذار است