نویسندگان:
محمدرضا حمیدی زاده1 ، راضیه عباسی2 ، مهدی وراثت3 ، لیلا امینی نسب4 .1استاد گروه مدیریت بازرگانی، دانشگاه شهید بهشتی، تهران، ایران
2دانشجوی کارشناس ارشد رشته آموزش و پرورش ابتدایی ، دانشگاه آزاد اسلامی ، واحد شیراز
3استادیار گروه علوم تربیتی ، دانشگاه آزاد اسلامی ، واحد شیراز
4دانشجوی کارشناس ارشد رشته آموزش و پرورش ابتدایی ، دانشگاه آزاد اسلامی ، واحد شیراز
چکیده فارسی: پژوهش حاضر با هدف بررسی رابطه الگوهای ارتباطی خانواده، ارتباط معلم دانش آموز و ادراک از محیط یادگیری با پیشرفت تحصیلی خواندن در دانش آموزان دختر پایه ششم ابتدایی انجام شد پژوهش حاضر توصیفی از نوع همبستگی بود جامعه ی آماری این پژوهش را تمامی دانش آموزان دختر پایه ی ششم ابتدایی شهر شیراز در سال تحصیلی ۱۴۰۲ ۱۴۰۱ تشکیل داد که از این جامعه آماری ۱۳۷۳۵ نفر ، تعداد ۳۷۲ نفر با توجه به حجم جامعه و بر اساس جدول کرجسی و مورگان به روش نمونه گیری خوشه ای چندمرحله ای از میان مدارس انتخاب شد در این پژوهش برای جمع آوری داده ها از پرسشنامه پیشرفت تحصیلی خواندن AART ، پرسشنامه تجدیدنظر شده الگوهای ارتباطی خانواده RFCPQ ، پرسشنامه ارتباط معلم دانش آموز TRSQ و پرسشنامه ادراک محیط یادگیری PLEQ استفاده شد و برای تجزیه و تحلیل داده ها از ضریب همبستگی پیرسون و تحلیل رگرسیون چندگانه استفاده شد نتایج همبستگی پیرسون نشان داد که بین متغیرهای الگوی ارتباطی گفت و شنود، ارتباط معلم دانش آموز و ادراک از محیط یادگیری با پیشرفت تحصیلی خواندن رابطه مثبت و معنادار و بین الگوی ارتباطی همنوایی و پیشرفت تجصیلی خواندن رابطه معنادار وجود ندارد همچنین ، نتایج رگرسیون چندگانه نشان داد که از میان متغیرهای پیش بین این پژوهش ، به ترتیب ارتباط معلم دانش آموز و ادراک از محیط یادگیری به طور معناداری پیشرفت تحصیلی خواندن را به میزان ۲/۲۶/۰ در دانش آموزان دختر پایه ششم ابتدایی پیش بینی می کنند