نویسندگان:
عالمه کیخا1 ، رقیه قلی زاده2 ، بتول امینی فر3 ، تکتم موسوی4 ، فاطمه توکلی5 ، صدیقه توسلی پور6 ، مسلم قلی زاده7 .1عضو هیات علمی دانشگاه سیستان و بلوچستان
2دبیر آموزش و پرورش
3دبیر آموزش و پرورش
4دبیر آموزش و پرورش
5دبیر آموزش و پرورش
6دبیر آموزش و پرورش
7دبیر آموزش و پرورش
چکیده فارسی: تحقیق حاضر از نظر هدف کاربردی، توصیفی پیمایشی و از نوع همبستگی می باشد جامعه آماری پژوهش را کلیه دانش آموزان متوسطه شهر اسفراین تعداد ۶۵۰۰ نفر در رشته های نظری علوم انسانی ، علوم تجربی و ریاضی و ۳۵۰۰ نفر در فنی و حرفه ای و کاردانش مشغول تحصیل هستند، تشکیل می دهند حجم نمونه مطابق با جدول مورگان ، برای ۱۰۰۰۰ نفر ۳۷۰ نفر برآورد گردید و به شیوه نمونه گیری تصادفی طبقه ای انتخاب شدند ابزار گردآوری داده ها برای متغیر سواد رسانه ای از پرسشنامه پانایدیس ۲۰۰۷ و تفکر فلسفی ازپرسشنامه استاندارد جهانگیری ۱۳۹۳ استفاده شده است داده های جمع آوری شده با استفاده از آزمون های آماری همبستگی پیرسون برای بررسی روابط بین فرضیات تحقیق استفاده گردید و با استفاده از آزمون های آماری همبستگی پیرسون به کمک نرم افزار spss نسخه ۲۰ استفاده شده است نتایج نشان داد بین بهره گیری ازسواد رسانه ای و تفکر فلسفی دانش آموزان دبیرستان های شهر اسفراین در سال تحصیلی ۱۴۰۱ مثبت و معناداروجود دارد