نویسندگان:
ایمان عرفان منش1 ، مهدی میرزایی2 ، علی محمد قاسمی3 ، مریم بختیاری4 .1عضو هیئت علمی دانشگاه امام صادق ع
2دانش آموخته کارشناسی ارشد علوم تربیتی دانشگاه تهران، آموزگار اداره آموزش وپرورش منطقه موسیان، استان ایلام
3دانش آموخته کارشناسی آموزش ابتدایی دانشگاه آزاد اسلامی واحد دزفول،مدیر دبستان شهید ملکی، اداره آموزش و پرورش منطقه موسیان، استان ایلام
چکیده فارسی: لذا با توجه به تاکیدات مقام معظم رهبری مدظله العالی در مورد تحقق اهداف و متغیرهای اقتصاد مقاومتی،این مقاله به بررسی چگونگی و ارزیابی تحقق برخی از اهداف و متغیر های اقتصاد مقاومتی، در ارتباط با تعاملبین نظام خانواده و نظام تعلیم و تربیت رسمی می پردازد امروزه نقش بی بدیل نظام خانواده به عنوان اولینو مهم ترین نهاد تربیتی موثر و همچنین نقش نظام تعلیم و تربیت رسمی در قالب محیط مدرسه به عنواندومین و حساس ترین نهاد تربیتی موثر بر افراد نمایان شده است و این دو نهاد بسیار مهم ، نقش مهمی درتوسعه و یا عقب ماندگی اقتصادی هر کشوری دارند این پژوهش از نوع تحقیقات مروری و به شیوه توصیفی– تحلیلی است مشخص شد که مزایا و اهمیت نقش تعاملی خانواده و نظام تعلیم و تربیت رسمی در جهتاهداف و تحقق متغیرهای اقتصاد مقاومتی شامل : اصلاح الگوی مصرف بصورت بهینه و علمی با هدف، تربیتصحیح اقتصادی و مالی فرزندان، آگاهی بخشی اقتصادی و امور مالی و نحوه دخل و خرج به فرزندان، جلوگیریاز تجمل گرایی خانواده ها، تکیه و خرید تولیدات داخلی با هدف گسترش اشتغال داخلی و تولید بیشتر وهمچنین رد قاعده نفی سبیل و عدم وابستگی اقتصادی به کشورهای سلطه گر غرب و شرق می باشند