نویسندگان:
رمضان رضائی1 ، سجاد افشین پور2 ، مصطفی صداقتی فیض آبادی3 .1دانشگاه تهران دانشکده معارف و اندیشه اسلامی
2کارشناسی پیوسته روانشناسی دانشگاه آزاد اسلامی بیرجند
3دانشجوی کارشناسی پیوسته دانشگاه فرهنگیان شهید رجایی تربت حیدریه
چکیده فارسی: هدف تحقیق حاضربررسی رابطه ی بین علاقه مندی به رشته ی تحصیلی و پیشرفت تحصیلی در دانش آموزان رشته ی علومتجربی سوم دبیرستان مه ولات است و برای انجام این تحقیق تعداد ۴۸ دانش آموز با توجه به حجم جامعه ی آماری با استفادهازجدول مورگان کرجسی انتخاب شده اند که با ارائه ی پرسش نامه ی محقق ساخته که دارای ۲۰ سوال که دو مولفه یعلاقه مندی و عدم علاقه را در دانش آموزان سنجیده و انان را به دو گروه ۴۸ نفره تقسیم کرده است یافته های تحقیق نشانداد که میزان علاقه مندی دانش آموزان در پیشرفت تحصیلی آن ها تاثیر بسزایی دارد چرا که نتایج حاصل از بررسی یعنی مقدار T بدست آمده ۲/۳۸ از مقدار T جدول ۱/۷ در سطح معناداری ۰/۵ با درجه ی آزادی ۹۴ بیشتر بوده و فرض صفر رد گردیده است