نویسندگان:
بیزن رضایی1 ، مهدی میرزایی2 ، آناهیتا قاسمی نژاد3 ، صدیقه قاسمی نژاد4 ، صبا دلاور5 .1استادیار گروه کارآفرینی، دانشکده علوم اجتماعی، دانشگاه رازی، کرمانشاه، ایران
2دانش آموخته کارشناسی ارشد علوم تربیتی دانشگاه تهران، آموزگار اداره آموزش وپرورش منطقه موسیان، استان ایلام
3دانش آموخته کارشناسی آموزش راهنمایی و مشاوره دانشگاهفرهنگیان شهید رجایی دزفول، آموزگار دبستان نبوت، اداره آموزش و پرورش منطقهموسیان، استان ایلام
4دانش آموخته کارشناسی علوم تربیتی دانشگاه پیام نور مرکز دهلران،آموزگار پایه اول دبستان شرافت، اداره آموزش و پرورش منطقه موسیان، استان ایلام
5دانش آموخته کارشناسی علوم تجربی دانشگاه آزاد اسلامی واحد دزفول، دبیرمتوسطه اول مدرسه حضرت زهرا س ، اداره آموزش و پرورش منطقه موسیان، استانایلام
چکیده فارسی: دوره های ضمن خدمت، فرصتی برای آموزش، تربیت، بهسازی و بروزرسانیاطلاعات و آموخته های نیروی انسانی در هر سازمان و نهادی است هدفپژوهش، بررسی تاثیر عملیاتی و اجرای ی سامانه های دوره های مجازی ضمنخدمت فرهنگیان در قالب بررسی فرصت ها قوت ها و چالش ها ضعف ارائه شد ه و تاثیر آنها د ر رشد حرفه ای معلمان در حوزه تدریس با رویکردتحول گرایی در این حوزه از دیدگاه معلمان در استان ایلام می باشد اینپژوهش جزء تحقیقات کاربردی و به شیوه توصیف ی تحلیلی بوده و برای جمعآوری اطلاعات از مصاحبه حضوری و بی واسط ه با معلمان استفاده شده است نتایج نشان داد که چالش های عمده مربوط به نحوه مدیریت برنامه ریزی،سازماندهی، رهبری و کنترل سامانه بوده و شامل: نبود تناسب استانداردبرخی از سوالات آزمون ها با تفاوت های فردی، سطح تحصیلات معلمان، نبودنظارت و امنیت لازم و کافی برای شرکت واقع ی هر معلم، طولانی بودنبرگزاری برخی از دورها، طولانی بودن ثبت نمره نهایی آزمون ها، تداخلبرگزاری برخی آزمون ها با ساعات آموزشی معلمان، سرعت پایین سامانه،نداشتن تعامل و گفتگوی دوسویه و فعال معلم با مدرس و مدیر دوره، نبود خودارزیابی توسط هر معلم و تاکید بیش از حد بر ارزیابی نمره نهایی همچنیندوره های آموزش ضمن خدمت مجازی سامانه توانستند بطور نسبتا مطلوب ودر حد میانه باعث تحول و شناخت بیشتر معلمان و رشد حرفه ای آنان درزمینه تدریس، ارزشیابی، رهبری و مدیریت کلاسی شوند