نویسندگان:
محمد باقر میرزایی حصاریان1 ، سمیه رفیع زاده2 ، فاطمه رفیع زاده3 .1استادیار گروه آموزش زبان فارسی به غیرفارسی زبانان دانشگاه بین المللی امام خمینی(ره)، قزوین، ایران
2دانشجوی کارشناسی آموزش ابتدایی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد ایلام، آموزش دهنده نهضت سواد آموزی شهرستاندهلران، استان ایلام
3دانش آموخته کارشناسی مهندسی صنایع شیمیایی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد ایوان غرب ، مدیر دبستان استقلال،اداره آموزش و پرورش منطقه موسیان، استان ایلام
چکیده فارسی: یکی از مهم ترین موضوعاتی و در عین حال چالشی که با فرصت های چشم گیری نیز همراه است، آموزش و یادگیریمجازی برای جامعه هدف یعنی کم سوادان و بی سوادان است امروزه تحولات و پیشرفت های چشم گیر در زمینه علوم وفناوری، به خصوص ظهور انواع شبکه های مجازی، الگوها و کارکردهای نظام های آموزشی را با چالش جدی مواجهکرده است این چالش ها، هم از نظر معنا و مفهوم آموزش و هم در کاربست و کاربرد آن، برای گروه ها متفاوت است هدف پژوهش، بررسی و مطالعه نقش و اهمیت آموزش مجازی در روند یادگیری سواد آموزان نهضت سواد آموزیاست این پژوهش از نوع تحقیقات مروری و با روش تحقیق از نوع کتابخانه ای است نتایج نشان داد که،سوادآموزان، از لحاظ زمان یادگیری در آموزش از نو ع مجازی محدودیتی ندارد و با توجه به معذورات و محدودیت هایشغلی و خانوادگی در هر زمانی که فراغت لازم را داشته باشد، می تواند به یادگیری مجازی بپردازد در یادگیری سوادآموزان، آموزش مجازی، به جای مکان، مفهوم فضا مطرح است در فضای یادگیری مجازی، سوادآموزان از آزادیبیشتر و اشراف بیشتری برخوردارند و با شکل گیری مفهوم فضای یادگیری مجازی، انواع جدیدی از تعامل نظیر : تعاملمحتوا با محتوا نیز ظهور می یابد و موجب ارتقای تعامل سواد آموزان با محتوای یادگیری به شیوه ای جدید خواهد شد