نویسندگان:
محمد دادفر1 ، مرتضی حیدری2 ، مبینا منصوری اوغاز3 ، فاطمه شمشیری4 .1دانش پژوه دکتری مدیریت دولتی،گرایش رفتار سازمانی، مرکز تحصیلات تکمیلی دانشگاه پیام نور، تهران، ایران
2دکتری مشاوره/گروه مشاوره/دانشگاه فرهنگیان/تهران/ایران
3دانشجوی دانشگاه فرهنگیان مشهد ، مشهد ، ایران
4دانشجوی دانشگاه فرهنگیان مشهد ، مشهد ، ایران
چکیده فارسی: مقدمه : عدالت اموزشی به عنوان مهم ترین بحث حوزه اموزش و پرورش ، سال ها توجه صاحب نظران حوزه تعلیم و تربیت رابه خود جلب کرده است هدف از انجام پژوهش حاضر، شناسایی پدیدارشناختی مولفه های عدالت اموزشی و بررسی عواملموثر بر ان در بین دانش اموزان مدارس دخترانه مقطع متوسطه اول شهرستان قوچان بود روش : این مطالعه به روش کیفی و بررسی تجارب زیسته ، با نمونه گیری هدفمند ، استفاده از مصاحبه با تعداد ۱۰ تا دانش اموزدختر مقطع متوسطه اول انجام شد مصاحبه ها ضبط و سپس به صورت کتبی پیاده سازی گردید و سپس به روش کلایزی موردتجزیه تحلیل قرار گرفت یافته ها : یافته های به دست آمده در ۵ مضمون اصلی شامل عدالت آموزشی ، امکانات آموزشی ، نیروی انسانی ، عدالت آموزشی، گامی جهت پیشرفت و ارائه راهکار ها و ۱۲ مضمون فرعی که به صورت زیرگروه های مضامین اصلی کد بندی شد ، خلاصهگردید نتیجه گیری : نتایج حاصل شده می تواند اطلاعات لازم را در خصوص شناخت مولفه ها ، مشکلات ، اهمیت و اتخاذ راهکارهایی در جهت بهبود مولفه های عدالت آموزشی در شهرستان فراهم نماید