نویسندگان:
محسن عامری1 ، عباس عرب2 ، یاسمن دانایی3 ، الهام تابش4 .1مدیر پژوهش دانشگاه آزاد اسلامی واحد مرکزی
2دکترای مدیریت آموزشی، مدرس دانشگاه فرهنگیان مشهد
3کارشناس آموزش و پرورش مقطع ابتدایی
4کارشناس حقوق
چکیده فارسی: شاید بتوان گفت که رفتار وندالیستی در بین دانش آموزان یکی از دغدغه هایی است که خانوادهها و جامعه از آن رنج میبرند چرا که نگران آینده فرزندشان میباشند در این تحقیق سعی بر آن است که عوامل اجتماعی ایجاد این رفتار و راه حلهای اساسی برای کاهش این رفتار نامتعارف در بین دانش آموزان دبستان مقطع دوم ابتدایی بیان شود ابتدا به بیان موضوع تحقیق و سپس باتوصیف وضعیت موجود به بیان مسئله وجمع آوری شواهدی مبنی بر وجود مشکل یا همان مسئله پرداخته شده است پس از گرد آوری اطلاعات از طریق مشاهده و یاداشت برداری و همچنین استفاده از یافته های علمی دیگران و با استفاده از شیوه پرسش نامه یافته های حاصل از تحقیق تحلیل شده اند راه حلهای پیشنهادی با مشارکت والدین و ۵ کارشناس بیان شده و پس از اعتبار سنجی به مدت سه هفته اجرا گردید و سپس مورد ارزیابی قرار گرفت و در نهایت نتیجه گیری منطقی صورت پدیرفته است نتایج حاصل از این تحقیق نشان میدهد که دانش آموزان علاوه بر مدرسه به کلاسهای خارج از مدرسه و بوستانها نیز آسیب میرسانند و به اموال دولتی و عمومی که متعلق به آنها نیست صدمه میزنند این دانش آموزان در اجرای فعالیتهای پرورشی، بهداشت و مسابقات یا شرکت نمیکنند و یا مشارکت آنها محدود است دانش آموزان هیچ فعالیت شاخصی در مدرسه انجام نمیدهند و وقت خود را صرف هنجارشکنی و آسیب وارد کردن به اموال عمومی مدرسه میکنند همچنین نتایج حاصل از این تحقیق نشان میدهد که رفتار این دانش آموزان ریشه در تربیت خانوادگی آنان دارد بنابراین باید شرایط سایر فرزندان و رفتار این اولیاء نیز مورد بررسی دقیق قرار گیرد هم چنین ممکن است این دانش آموزان نوعی خشم نهفته داشته باشند که با آسیب زدن به اموال عمومی این خشم آشکار میشود