نویسندگان:
زین العابدین امینی سابق1 ، حدیثه اوجانی2 .1استادیارگروه مدیریت دولتی، ،دانشکده علوم انسانی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد ساوه، ساوه، ایران
2کارشناسی ارشد ،دانشگاه آزاد واحد کرج،دانشکده مدیریت آموزشی
چکیده فارسی: اگر چه نتایج پژوهش ها در خصوص شناسایی عوامل ایجاد عدالت آموزشی و دسترسی برابر افراد، اثرات مثبت این امر را آشکار ساخته و نظام های آموزشی در حال حرکت به این سمت هستند؛ با این وجود موانع متعددی برای تحقق وجود دارند در همین راستا هدف از پژوهش حاضر، شناسایی راهکارها و روش های ایجاد و برقراری عدالت آموزشی و موانع گسترش آن می باشد پژوهش حاضر از نوع توصیفی تحلیلی است که اطلاعات آن از طریق بررسی کتب و مقالات و جمع آوری شده است در این نوشتار، ضمن بیان اهمیت و ضرورت شناسایی عوامل ایجاد عدالت آموزشی به مهم ترین موانع پیش روی ایجاد برابری آموزشی در کشور ایران، اشاره شده است در پایان، کلیه عوامل و موانع موثر بر ایجاد عدالت آموزشی تحت الگویی جامع و مانع، سازماندهی شده اند یافته ها حاکی از آن است که اگر عدالت آموزشی در محیط های یاددهی یادگیری برقرار باشد؛ انصاف و برابری در آموزش و امکانات، دسترسی به محیط های آموزشی، انگیزه و امید به تحصیل و بیشتر می شود