نویسندگان:
محمد رضا پاکدل1 ، بتول بخشی الواری2 ، آزاده صاحبی علمداری3 ، مریم وطن پور4 .1استادیار گروه معماری و شهرسازی، واحد تبریز ، دانشگاه آزاد اسلامی، تبریز، ایران
2کارشناس مسئول آموزشی دانشگاه تبریز
3کارشناس مسئول آموزشی دانشگاه تبریز
4کارشناس مسئول آموزشی دانشگاه تبریز
چکیده فارسی: شبکه های اجتماعی به بخش مهمی از زندگی هر فرد در قرن حاضر تبدیل شده اند عادت و وابستگی وابستگی به شبکه های اجتماعی در سنین کمتر، مشکلی اساسی است هدف اصلی این مطالعه یافتن ارتباطی میان عملکرد تحصیلی و استفاده از شبکه های اجتماعی است این مطالعه تک مقطعی و پرسش نامه محور، در دانشگاه تبریز انجام گردید و ۴۰۰ دانشجوی علوم انسانی که از شبکه های اجتماعی استفاده می کردند، در آن شرکت کردند عملکرد تحصیلی برآورد شده براساس نمرات آزمون های دانشگاه، میزان استفاده از شبکه های اجتماعی در طول روز و امتیاز میزان وابستگی به شبکه های اجتماعی از جمله داده هایی بود که از پرسش نامه ها جمع آوری گردید ارتباط میان داده ها با کمک عامل ارتباطی پیرسون، بررسی شد و بر اساس نتایج این تحقیق ۴۱ ۵% دانشجویان بیشتر از ۳ ساعت در روز را به شبکه های اجتماعی اختصاص داده بودند دانشجویانی با عملکرد تحصیلی ضعیف تر نسبت به دانشجویانی که عملکرد تحصیلی بهتری داشتند، به صورت معناداری بیشتر از شبکه های اجتماعی استفاده می کردند با این حال، ارتباط ضعیف معکوسی میان عملکرد تحصیلی و استفاده از شبکه های اجتماعی یافت شد اما رابطه میان استفاده از شبکه های اجتماعی و امتیاز میزان وابستگی به آن ها، رابطه مستقیم و معناداری را نشان داد