نویسندگان:
سعید ملکی1 ، فاطمه فتح الهی2 .1دانشیار گروه جغرافیا و برنامه ریزی شهری، دانشگاه شهید چمران اهواز
2فرهنگی مشغول به خدمت در آموزش و پرورش استان خوزستان، شهرستان اندیمشک
چکیده فارسی: هدف از انجام پژوهش حاضر، تعیین میزان اثربخشی آموزش رفتارهای جرات مندانه بر خودکنترلی و خودسازگاری در دانش آموزان دختر پایه سوم دوره متوسطه اول شهر اندیمشک بود جامعه آماری جامعه آماری این پژوهش، شامل کلیه دانش آموزان دختر پایه سوم دوره متوسطه اول شهر اندیمشک در سال تحصیلی۱۴۰۱ ۱۴۰۲ به تعداد ۹۳۰ نفر بود از بین این دانش آموز ان تعداد ۳۰ دانش آموز به شیوه نمونه گیری خوشه ای انتخاب و به صورت تصادفی در گروه های آزمایشی ۱۵ دانش آموز و کنترل ۱۵ دانش آموز گمارده شدند روش تحقیق از نوع آزمایشی با طرح پیش آزمون و پس آزمون با گروه کنترل بود برای گردآوری داده ها در دو مرحله پیش آزمون و پس آزمون از پرسشنامه های خودکنترلی ویلکاکسون ۲۰۰۲ و پرسشنامه خودسازگاری نف ۲۰۰۳ استفاده شد مداخله آموزش رفتارهای جرات مندانه به صورت گروهی و در ۹ جلسه ۴۵ دقیقه ای برای گروه آزمایش اجرا شد و به گروه کنترل، آموزشی داده نشد برای تحلیل داده ها از روش تحلیل کواریانس استفاده شد نتایج نشان داد که مداخله آموزش رفتارهای جرات مندانه بر خودکنترلی و خودسازگاری دانش آموزان اثربخش بود p<۰ ۰۰۱