نویسندگان:
سمیه رسولی پور1 ، رضا ایمانخواه2 ، افسانه کیانی3 ، مهتاب شهرکی مقدم4 .1دانشجو کارشناسیارشد ارتباط تصویری، دانشکده هنر، دانشگاه شاهد،
2دکتری روانشناسی، دانشگاه علوم پزشکی زابل، زابل، ایران
3دانشجوی کارشناسی ارشد، گروه روانشناسی، دانشکده علوم انسانی، واحد زابل، دانشگاه آزاد اسلامی، زابل، ایران
4دانشجوی کارشناسی ارشد، گروه روانشناسی، دانشکده علوم انسانی، واحد زابل، دانشگاه آزاد اسلامی، زابل، ایران
چکیده فارسی: هدف پژوهش حاضر بررسی ارتباط ابعاد ادراک شایستگی شناختی، جسمانی و اجتماعی با افسردگی در دانش آموزان می باشد مطالعه حاضر از نوع توصیفی همبستگی می باشد نمونه پژوهش عبارت بود از ۱۶۵ نفر از دانش آموزان دختر پایه دهم شهر زابل که به شیوه نمونه گیری تصادفی انتخاب شدند پس از گزینش و تخصیص نمونه، پرسشنامه ادراک شایستگی و افسردگی پخش گردید در نهایت دادهها با روش همبستگی پیرسون تحلیل شد یافته ها نشان داد بین متغیرهای ادراک شایستگی با افسردگی با ضریب همبستگی r= ۰/۲۱۲ رابطه معناداری P <۰/۰۱ وجود دارد همچنین زیر مقیاس های ادراک شایستگی »ادراک شایستگی جسمانی و ادراک شایستگی اجتماعی« با افسردگی به ترتیب با ضرایب همبستگی P<۰ ۰۵ ; r= ۰/۱۲۰ ، ; r= ۰/۲۴۸ P<۰ ۰۱، داری رابطه ی منفی و معنادار هستند، ولی ادراک شایستگی شناختی با ضرایب همبستگی ۰/۱۱۰ P>۰ ۰۵ ; r=، داری رابطه ی معناداری نبود