نویسندگان:
حسین عبداللهی1 ، کریم سعیدشعبانلو2 ، عذرا قربانی3 .1دانشیار گروه مدیریت و برنامه ریزی آموزشی دانشگاه علامه طباطبایی تهران
2استادیار، دکتری روانشناسی تربیتی، گروه روانشناسی و علوم تربیتی، دانشکده علوم انسانی موسسه آموزش عالی آفاق
3دانشجوی کارشناسی ارشد ، مدیریت آموزشی،گروه، روانشناسی و علوم تربیتی دانشگاه آفاق
چکیده فارسی: هدف از اجرای پژوهش حاضر بررسی میزان ارتباط هوش هیجانی با خلاقیت دانش آموزان مقطع دبیرستانهای سنقر است جامعه آماری پژوهش حاضر دانش آموزان دختر مقطع دبیرستانهای شهرستان سنقر در سال۱۴۰۱ میباشد نمونه انتخابی شامل ۱۰۰ نفر میباشد که به صورت تصادفی بین دانش آموزان انتخاب گردید جهت بررسی هوش هیجانی از پرسشنامه باران که دارای ۹۰ سئوال است و پرسشنامه خلاقیت تورنس که دارای ۶۰ سوال است استفاده شد داده های حاصل از دو مقیاس با استفاده از روش آماری همبستگی پیرسون مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت نتایج حاصل از تحلیل آماری در سطح معنیداری % ۹۹ اطمینان با آلفای فرضیات مربوط به همبستگی مثبت بین خلاقت و خودآگاهی هیجانی، خود ابرازی ، عزت نفس، خود شکوفایی، استقلال ، همدلی، مسئولیتپذیری اجتماعی، روابط بین فردی، ، حل مسئله، تحمل فشار روانی، کنترل تکانش و شادمانی تایید شدند اما در همین سطح فرضیات مربوط به همدلی ، واقع گرایی ، انعطافپذیری و خوش بینی تایید نشدند و همبستگی مثبت و معنیداری بین این مقیاسها و خلاقیت وجود نداشت