نویسندگان:
مهدی خاک زند1 ، عصمت شریفی سده2 ، محمدرضا رسولی3 .1استادیار دانشکده معماری و شهرسازی، دانشگاه علم و صنعت ایران، تهران، ایران
2کارشناسی ارشد علوم ارتباطات اجتماعی، علوم ارتباطات
3دانشیار، گروه علوم ارتباطات اجتماعی، دانشگاه آزاد اسلامی تهران مرکزی، ایران
چکیده فارسی: پژوهش حاضر باهدف بررسی رابطه بین استفاده از شبکه های اجتماعی و تغییرات رفتاری دانشآموزان نسبت به جامعه و خانواده و به روش توصیفی از نوع همبستگی انجام شد جامعه آماری پژوهش را دو مدرسه دخترانه و سه مدرسه پسرانه در دوره متوسطه دوم تحصیلی، در شهر زرین شهر به تعداد ۳۸۴ نفر از طریق فرمول نمونه گیری کوکران و به روش نمونهگیری تصادفی تشکیل دادند؛ برای گردآوری اطلاعات از پرسشنامه محقق ساخته در چهار بعد شبکه های اجتماعی و تغییر ارتباطات دانش آموزان، شبکه های اجتماعی و صرف وقت دانش آموزان، شبکه های اجتماعی و نحوه مصرف دانشآموزان، شبکه های اجتماعی و طریقه مصرف دانش آموزان استفاده شده است روایی محتوایی و صوری پرسشنامهها توسط تعدادی صاحبنظران تائید گردید و پایایی آنها نیز با استفاده از ضریب آلفای کرون باخ به ترتیب ۰/۷۴۹ ، ۰/۷۱۴ ، ۰/۷۰۱ و ۰/۷۱۱ به دست آمد نتایج نشان داد در این تحقیق با استفاده آزمون تی استیودنت رابطه پایینتر از مقدار متوسط میان شبکه های اجتماعی و تغییر ارتباطات، صرف وقت و طریقه مصرف دانشآموزان متوسطه دوره دوم وجود دارد و رابطه متوسط میان شبکه های اجتماعی و نحوه مصرف دانشآموزان متوسطه دوره دوم وجود دارد