نویسندگان:
جهانیار بامداد صوفی1 ، محسن خسروی2 ، کاظم آقایی3 ، مریم ترابی فارسانی4 .1دانشیار گروه مدیریت دانشگاه علامه طباطبایی
2دکتری مدیریت آموزش عالی، راهبر آموزشی و تربیتی
3دکتری مهندسی کشاورزی، کارمند اداره کل آموزش و پرورش استان چهارمحال و بختیاری
4ارشد آسیب شناسی ورزشی، دانش آموخته کارشناسی ارشد دانشگاه شهید بهشتی
چکیده فارسی: هدف اصل این پژوهش رابطه بین مهارت های ارتباطی با راهبرد راه حل گرایی برای مدیریت حل تعارض مدیران دوره متوسطه، از دیدگاه دبیران آموزش وپرورش بود فرضیات پژوهش با توجه به سه مولفه ی مهارت ارتباطی کلامی، شنود و بازخورد وراهبرد مدیریت حل تعارض راه حل گرایی تدوین شدند روش مورد استفاده در این پژوهش، روش توصیفی از نوع همبستگی بوده وجامعه آماری آن شامل ۲۹۰۰ نفر از دبیران استان چهارمحال و بختیاری بوده اند که با استفاده از روش نمونه گیری تصادفی طبقه ای از بین آنها یک نمونه ۳۴۰ نفری انتخاب گردید ابزار جمع آوری اطلاعات دو پرسشنامه استاندارد، که براساس مقیاس درجه بندی لیکرت تدوین شدند پرسشنامه مهارتهای ارتباطی ۱۸سوال و پرسشنامه راهبردهای راه حل گرایی داری۲۲ سوال بوده است، پرسشنامه ها پس از تعیین روایی محتوایی با تایید مشخصات وصاحب نظران تعیین شد وضریب پایانی آنها به تربیت %۸۱و%۹۲/۸ تعیین گردید نتایج نشان داد بین مولفه های کلامی، مهارت شنود و بازخورد با راهبرد راه حل گرایی رابطه معناداری وجود دارد