نویسندگان:
میر علی سید نقوی1 ، محسن خسروی2 ، مریم ترابی فارسانی3 .1دانشیار گروه مدیریت دولتی، دانشگاه علامه طباطبائی،
2دکتری مدیریت آموزش عالی، راهبر آموزشی و تربیتی
3ارشد آسیب شناسی ورزشی، دانش آموخته کارشناسی ارشد دانشگاه شهید بهشتی
چکیده فارسی: هدف اصل این پژوهش رابطه بین مهارت های ارتباطی با راهبردهای عدم مقابله برای مدیریت حل تعارض مدیران دوره متوسطه، از دیدگاه دبیران آموزش وپرورش استان چهارمحال وبختیاری بود فرضیات پژوهش با توجه به سه مولفه ی مهارت ارتباطی کلامی، شنود و بازخورد وراهبرد مدیریت حل تعارض عدم مقابله تدوین شدند روش مورد استفاده در این پژوهش، روش توصیفی از نوع همبستگی بوده وجامعه آماری آن شامل ۲۹۰۰ نفر از دبیران استان چهارمحال و بختیاری بوده اند که با استفاده از روش نمونه گیری تصادفی طبقه ای از بین آنها یک نمونه ۳۴۰ نفری انتخاب گردید ابزار جمع آوری اطلاعات دو پرسشنامه استاندارد، که براساس مقیاس درجه بندی لیکرت تدوین شدند پرسشنامه مهارتهای ارتباطی ۱۸سوال و پرسشنامه راهبردهای عدم مقابله داری۲۰ سوال بوده است، پرسشنامه ها پس از تعیین روایی محتوایی با تایید مشخصات وصاحب نظران تعیین شد وضریب پایانی آنها به تربیت %۸۱و%۹۲/۸ تعیین گردید نتایج نشان داد بین مولفه های مهارت شنود و بازخورد با راهبرد عدم مقابله رابطه معناداری وجود دارد