نویسندگان:
عادل صلواتی1 ، کریم سعیدشعبانلو2 ، مینا اشرفیان3 ، لیلا پاشایی4 .1استادیار گروه مدیریت دولتی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد سنندج
2استادیار، دکتری روانشناسی تربیتی، گروه روانشناسی و علوم تربیتی، دانشکده علوم انسانی موسسه آموزش عالی آفاق
3استادیار، گروه علوم تربیتی، دانشگاه آفاق ارومیه، ارومیه، ایران
4کارشناسی ارشد روانشناسی، گروه علوم تربیتی، دانشگاه آفاق
چکیده فارسی: هدف از پژوهش حاضر، بررسی رابطه هوش هیجانی، هوش مدیریتی، تعامل اجتماعی مدیران با سلامت روان معلمان ناحیه ۲ شهر ارومیه است روش پژوهش حاضر، همبستگی است جامعه آماری پژوهش حاضر شامل دو گروه است گروه اول مدیران و گروه دوم معلمان ناحیه ۲ شهر ارومیه است روش نمونه گیری در پژوهش حاضر به شیوه نمونه گیری تصادفی است حجم نمونه مدیران ۱۸۰ نفر و حجم نمونه معلمان ۳۶۰ نفر انتخاب شد که به ازای هر مدیر، سلامت روان دو معلم بررسی شد که به صورت تصادفی در مدارس انتخاب شدند ابزارهای پرسشنامه پرسشنامه سلامت روان بشارت ۱۳۹۹ ، پرسشنامه هوش هیجانی شاته و همکاران ۱۹۹۸ ، پرسشنامه تعامل اجتماعی هوانگ و چن ۲۰۰۷، پرسشنامه هوش مدیریتی ۱۳۹۸ بودند یافته های به دست آمده نشان می دهد که رابطه معنادار و مثبتی بین هوش هیجانی، هوش مدیریتی و تعامل اجتماعی مدیران با سلامت روان معلمان وجود دارد بر اساس نتایج تحلیل رگرسیون هوش هیجانی دارای بالاترین قدرت پیش بینی کنندگی در سلامت روان معلمان است بر اساس نتایج این پژوهش پیشنهاد می گردد تا دوره ها و برنامه های آموزشی برای بهبود هوش هیجانی، هوش مدیریتی و تعامل مدیران افزایش یابد