نویسندگان:
علی اصغر کیا1 ، مهران سلیمانی2 ، مرضیه رستمی3 .2استادیار گروه روانشناسی دانشگاه شهید مدنی تبریز
3کارشناس ارشد روانشناسی تربیتی دانشگاه آفاق ارومیه
چکیده فارسی: پژوهش حاضر با هدف بررسی رابطه ویژگی های روانشناختی و سبک های تنظیم شناختی هیجان با رفتارهای پرخطر در دانش اموزان دارای نشانگان نافرمانی مقابله ای شهر ارومیه انجام گرفت نوع پژوهش به لحاظ روش توصیفی از نوع همبستگی بوده و به لحاظ هدف بنیادی میباشد جامعه آماری پژوهش را کلیه دانش آموزان دختر، پسر دوره اول مقطع متوسطه شهر ارومیه در سال تحصیلی ۱۴۰۰ ۱۴۰۱ تشکیل دادند که تعداد ۱۸۱ نفر دانش آموزان دختر و پسر به روش نمونه گیری خوشه ای چند مرحله ای انتخاب شدند جهت گرداوری داده ها از پرسشنامه های پرسشنامه نافرمانی مقابله ای هاشمی و همکاران ۱۳۸۷ ، پرسشنامه ویژگی های روانشناختی لاویبوند و لاویبوند ۱۹۹۵، پرسشنامه رفتارهای پرخطر احمدپور ۱۳۹۰ ، پرسشنامه سبک های تنظیم هیجان شناختی گرانفسکی ۲۰۰۱ استفاده گردید برای تجزیه و تحلیل اطلاعات در سطح توصیفی از آماره های میانگین، انحراف معیار، ماتریس همبستگی پیرسون استفاده شد نتایج نشان داد که بین متغیرهای ملاک و پیش بین رابطه معنادار وجود دارند