چکیده فارسی: هدف از این تحقیق پیش بینی پیشرفت تحصیلی دانشجویان بر اساس مولفه های هوش هیجانی بر حسب جنسیت بود در این تحقیق از روش توصیفی از نوع همبستگی استفاده شده است جامعه این تحقیق کلیه دانشجویان شاغل به تحصیل در دانشگاه پیام نور ارومیه در سال ۱۴۰۱ ۱۴۰۰ بود برای گردآوری داده ها از پرسشنامه هوش هیجانی شات ۱۹۹۸ استفاده شد برای تجزیه و تحلیل داده ها از رگرسیون چندگانه استفاده شد نتایج تحقیق نشان داد که در پیشبینی پیشرفت تحصیلی دانشجویان زن مولفه کاربرد هیجانات و در پیشبینی پیشرفت تحصیلی دانشجویان مرد مولفه مهارتهای اجتماعی قدرت پیش بینی معنیداری داشتند بنابراین، تعامل بین هیجانات و شیوه ای عمل افراد بر حسب جنسیت قابل بحث است