نویسندگان:
سید ابراهیم سرپرست سادات1 ، سیده مهسا حسینی2 ، الهام توکلی طرقی3 .2۱ کارشناسی ارشد روانشناسی عمومی، گروه روانشناسی، دانشگاه دانش البرز، قزوین ایران
3، عضو هیئت علمی سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی، تهران، ایران
چکیده فارسی: این پژوهش با هدف بررسی مقایسه ای وضعیت سلامت روانشناختی کودکان با بلوغ زودرس و کودکان عادی انجام شد این مطالعه از انواع تحقیقات علی مقایسه ای بود جامعه ی آماری پژوهش شامل کودکان مراجعه کننده به مرکز بهداشت شهر جدید هشتگرد در سال ۱۴۰۰ بود که با استفاده از روش نمونه گیری هدفمند ۱۶۰ نفر با انجام مصاحبه توصیفی جهت بررسی زمان بلوغ و بر اساس ملاکهای ورود و خروج، از مرکز بهداشت شهر جدید هشتگرد انتخاب شدند و ابزار تحقیق یعنی پرسشنامه سیاه ه رفتاری کودک را تکمیل نمودند یافته ها نشان داد میان دو گروه افراد با بلوغ زودرس و عادی در اضطراب/افسردگی؛ گوشه گیری/افسردگی؛ مشکلات اجتماعی و رفتار پرخاشگری تفاوت معناداری وجود دارد همچنین در تفکیک جنسیتی بر اساس یافته های به دست آمده در دو گروه دختران افراد با بلوغ زودرس و عادی در اضطراب/افسردگی؛ گوشهگیری/افسردگی تفاوت معناداری وجود دارد و در دو گروه پسران افراد با بلوغ زودرس و عادی در اضطراب/افسردگی؛ گوشه گیری/افسردگی؛ مشکلات اجتماعی و رفتار پرخاشگری تفاوت معناداری وجود دارد بهطور کلی این پژوهش نشان داد بلوغ زودرس با ابعادی از سلامت روانشناختی کودکان مرتبط است و تفاوت های معناداری پدید می آورد