نویسندگان:
سید مجتبی حسین نژاد1 ، فرشته رحیمی تبه مرده2 .1استادیار گروه فقه و حقوق اسلامی موسسه آموزش عالی پارسا- بابلسر
2دانشجوی کارشناسی رشته علوم تربیتی، دانشگاه فرهنگیان شهید هاشمی نژاد،مشهد،ایران
چکیده فارسی: هدف پژوهش حاضر بررسی اثربخشی آموزش فرزانگی بر قضاوت اخلاقی و مهارت اجتماعی کودکان ابتدایی بود بدین منظور در پژوهش آزمایشی با پیش آزمون و پس آزمون حاضر، از بین جامعه آماری پژوهش که شامل تمامی کودکان دختر مقطع ابتدایی شهر مشهد در سال تحصیلی ۱۴۰۰ ۱۴۰۱ بود، ۳۰ کودک دختر به روش نمونه گیری در دسترس انتخاب و به شیوه تصادفی در دو گروه آزمایش و کنترل قرار داده شدند و گروه آزمایش تحت ۱۲ جلسه آموزش فلسفه قرار گرفت از پرسشنامه های قضاوت اخلاقی دورگانداسین ها و میراوارما و آزمون مهارتهای اجتماعی کرامتی فر جهت ارزیابی آزمودنی ها استفاده شد نتایج نشان داد که آموزش فلسفه در قضاوت اخلاقی و مهارت اجتماعی کودکان ابتدایی اثربخش است